Dzisiaj jest 23 Kwietnia 2024, Wtorek, imieniny obchodzą:

Audi e-tron Sportback

Dodano: 22 listopada 2019

Przedstawiając drugi model z linii produktów e-tron, Audi konsekwentnie trzyma się swojego strategicznego kierunku. Audi e-tron Sportback to dynamiczny SUV coupé oferujący do 300 kW mocy i zasięg do 448 kilometrów* na jednym ładowaniu akumulatora. Jego cyfrowe, matrycowe reflektory diodowe Matrix LED to nowość, która po raz pierwszy dostępna będzie w pojeździe produkowanym masowo. Światła są podzielone na malutkie piksele, którymi można sterować z wyjątkową precyzją. Ułatwia to bezpieczne oświetlenie pasa ruchu na wąskich odcinkach drogi i pokazuje umiejscowienie pojazdu na pasie. Audi e-tron Sportback wejdzie na rynek europejski wiosną 2020 r.

 

Elegancki, wydajny, pełen ekspresji: wygląd zewnętrzny

Audi e-tron Sportback łączy moc przestronnego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé i progresywnym charakterem samochodu elektrycznego. Ma 4901 mm długości, 1935 mm szerokości i 1616 mm wysokości. Dach płasko rozpościera się nad muskularną karoserią, ostro opadając ku tyłowi — w stylu typowym dla coupé — i przechodząc w mocno pochylone słupki D. Dolna krawędź trzeciego okna bocznego unosi się ku tyłowi — to z kolei cecha charakterystyczna dla pojazdów typu Sportback.

Dzięki ośmiokątnej osłonie chłodnicy Singleframe, mocnym przetłoczeniom nad kołami i wyglądającej niczym wyrzeźbiona części tylnej, Audi e-tron Sportback doskonale wpisuje się w stylistykę marki. Detale sygnalizują światu zewnętrznemu, że ten SUV coupé jest pojazdem całkowicie elektrycznym. Szeroka i masywna osłona chłodnicy Singleframe z pionowymi żebrami ma jasnoszary, platynowy kolor, co jest cechą charakterystyczną dla modeli e-tron. Cztery poziome segmenty w dolnych partiach matrycowych reflektorów diodowych Matrix LED, tworzą charakterystyczną dla modeli e-tron sygnaturę świateł do jazdy dziennej. Sygnatura ta pojawia się w wielu miejscach modelu i jest interpretowana w trzech wymiarach, na przykład, na przykuwających uwagę bocznych progach. Czarne aplikacje dekoracyjne przyciągają wzrok do miejsca, w którym znajduje się akumulator - centrum energetyczne Audi e-tron Sportback. Projektanci zmienili też stylistykę przy szerokim dyfuzorze, podkreślając brak rur wydechowych. Pasmo świetlne łączy ze sobą tylne światła diodowe.

Łącznie dla tego SUV-a coupé z napędem czysto elektrycznym jest do wyboru 13 kolorów nadwozia, w tym nowy kolor niebieski Plasma metalik, przewidziany wyłącznie dla modelu e-tron Sportback.

Logo na osłonie gniazda ładującego, a na życzenie także zaciski hamulcowe, lśnią w kolorze pomarańczowym, sygnalizującym wysokie napięcie. Krawędzie nadkoli oraz progi pojazdu są standardowo zaakcentowane w matowym kolorze antracytowym, podkreślając off-roadowy wygląd pojazdu. To samo dotyczy osłony podwozia z tyłu i dyfuzora. Są one polakierowane w czarnym kolorze. W ramach linii wyposażenia Advanced, elementy nadwozia polakierowane są w szarym kolorze kontrastowym albo w kolorze pojazdu. Osłona podwozia i dyfuzor są tu utrzymane w matowym kolorze srebrnym.

Wersja stylistyczna S line szczególnie podkreśla sportowe geny Audi e-tron Sportback. W standardzie posiada 20-calowe koła i sportowe zawieszenie pneumatyczne. Po bokach zderzaka o mocno zarysowanych konturach znajdują się pełne ekspresji kurtyny powietrzne poprawiające opływ powietrza. Rozciągają się one aż pod reflektory i tworzą widoczny już z daleka dynamiczny wizerunek pojazdu. Osłonę chłodnicy zdobi logo S line, a aluminiowe listwy progowe – logo #S. Z tyłu standardowe spojlery i wyrazisty dyfuzor rozciągający się przez całą szerokość pojazdu wpływają na doskonałą aerodynamikę. W przeciwieństwie do modelu bazowego, elementy dodatkowe karoserii w ramach linii wyposażenia zewnętrznego S line: brzegi nadkoli, zderzaki i lusterka boczne, są polakierowane w kolorze pojazdu. Jako uzupełnienie, Audi oferuje pakiet optyczny „Czerń”, którego efektem są czarne akcenty w osłonie chodnicy Singleframe, ramek szyb bocznych i zderzaku. W kolorze czarnym opcjonalnie dostępne są także obudowy lusterek zewnętrznych.

cw 0,25: najlepsza aerodynamika dla dużego zasięgu

Audi e-tron Sportback w połączeniu z pakietem wyposażenia zewnętrznego S line i wirtualnymi lusterkami bocznymi posiada doskonałą wartość współczynnika oporu powietrza cw: zaledwie 0,25 – czyli jeszcze lepszą niż siostrzany model Audi e-tron. Wynika to przede wszystkim z formy karoserii typowej dla modelu coupé, a tym samym z towarzyszącego jej nieznacznego oporu powietrza za pojazdem. Wysoka krawędź obrysowa modelu Sportback zapewnia opływ powietrza możliwie bez zawirowań. W ostatecznym rozrachunku wpływa to korzystnie na zużycie energii. Według pomiarów zgodnych z procedurą WLTP, SUV coupé na jednym ładowaniu akumulatora może pokonać do 448 km. Kolejnym czynnikiem zwiększającym wydajność są opcjonalne, wirtualne lusterka boczne. W ich oprawach w formie skrzydeł osadzone są kamery. Przekazywane przez nie obrazy są wyświetlane na wyświetlaczach OLED umiejscowionych między deską rozdzielczą a drzwiami. Obrazy te charakteryzują się wysokim kontrastem. Jeśli kierowca zbliża palec do powierzchni ekranu dotykowego, aktywuje symbole, przy pomocy których może dostosować wyświetlany obraz. W trzech sytuacjach lusterka dopasowują się automatycznie: podczas jazdy na autostradzie, przy skręcaniu i przy parkowaniu, każdorazowo dostarczając obraz optymalny w danej sytuacji. Właściwości aerodynamiczne samochodu zwiększają także elementy niewidoczne z zewnątrz. Są to m.in. sterowany wlot powietrza z kanałami, które zapewniają chłodzenie przednim hamulcom, aerodynamiczne koła i całkowicie zabudowane podwozie wraz z aluminiową płytą chroniącą akumulator wysokiego napięcia.

Innowacja na skalę światową w produkcji masowej: cyfrowe, matrycowe reflektory diodowe Matrix LED

Cyfrowe, matrycowe reflektory Matrix LED to ukoronowanie wersji wyposażenia wchodzącego na rynek modelu. Są innowacją na skalę światową w produkcji masowej: światło reflektorów diodowych, rozbite na malutkie piksele, oświetla drogę z wysoką rozdzielczością. Kryje się za tym technika zwana w skrócie DMD (ang. Digital Micromirror Device – cyfrowe matryce zwierciadeł), stosowana także w wielu projektorach video. Jej sercem jest mały czip z około milionem mikrozwierciadeł, których krawędź ma długość zaledwie kilku setnych milimetra. Za pomocą pól elektrostatycznych każde z nich można przechylić nawet pięć tysięcy razy na sekundę. W zależności od ustawienia, światło diodowe albo dociera poprzez soczewki na drogę albo jest pochłaniane przez absorber, wskutek czego powstają pola nieoświetlone.

W Audi e-tron Sportback cyfrowe reflektory, które pojawią się w ofercie w połowie 2020 roku, będą spełniać kilka funkcji. Mogą generować dynamiczne animacje na powitanie i pożegnanie, które wyświetlane są w formie projekcji na ścianie lub na ziemi. Dzięki takiej inscenizacji przestrzeń przed pojazdem staje się rozświetloną sceną, niczym w teatrze. Cyfrowe reflektory podczas pokonywania zakrętów, jazdy w mieście i na autostradzie, mogą tworzyć bardzo precyzyjne warianty świateł mijania oraz dzięki jeszcze dokładniejszemu oświetlaniu innych uczestników ruchu drogowego, uzupełniać zadania świateł drogowych. Przede wszystkim jednak oferują one nowatorskie funkcje takie jak światło pasa jazdy i światło orientacyjne. Na drogach szybkiego ruchu światło pasa jazdy generuje „dywan świetlny”, który jasno oświetla pas, po którym pojazd się porusza i dynamicznie dopasowuje się podczas jego zmiany. W ten sposób skupia uwagę kierowcy na danym pasie ruchu i przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dodatkowo światło orientacyjne przy pomocy ciemnych, nieoświetlonych linii prospektywnie pokazuje pozycję pojazdu na pasie ruchu i wspiera w ten sposób bezpieczną jazdę jego środkiem – zwłaszcza na wąskich drogach czy w miejscu prowadzonych robót drogowych. W połączeniu z opcjonalnym asystentem jazdy nocą, dostępne jest także światło rozpoznające pieszych. Jeśli system rozpozna pieszego, to światło automatycznie w większym natężeniu pada na niego, zmniejszając w ten sposób niebezpieczeństwo niedostrzeżenia pieszego na naszym pasie ruchu.

Sportowa wydajność: silniki elektryczne, elektryczny napęd na cztery koła, zawieszenie

Audi e-tron Sportback 55 quattro pozwala doświadczyć swemu kierowcy świetnej współpracy wydajności, mocy i niczym niezmąconego spokoju. Przy każdej z osi znajduje się silnik indukcyjny, który jest zasilany prądem trójfazowym przez własny układ energoelektroniczny. Łącznie oba silniki elektryczne mają moc 265 kW i wytwarzają moment obrotowy rzędu 561 Nm. Taki napęd sprawia, że SUV coupé energicznie rusza z miejsca i jedzie prawie bezgłośnie, nie emitując lokalnie zanieczyszczeń do atmosfery. Audi e-tron Sportback 55 quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy, a jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Jeśli kierowca zmieni tryb jazdy z D na S i do końca wciśnie pedał gazu, to aktywuje tryb boost. W trybie tym napęd wytwarza przez osiem sekund moc systemową 300 kW i moment obrotowy 664 Nm. Sprint od O do 100 km/h w takim trybie, SUV coupé załatwia w 5,7 sekundy. Dwustopniowe, jednobiegowe przekładnie planetarne przenoszą momenty z silników elektrycznych na obie osie. Do wyboru trybów jazdy służy przełącznik, który kierowca może przesuwać kciukiem i palcem wskazującym. Umieszczono go w eleganckiej dźwigni znajdującej się nisko nad tunelem środkowym, służącej także jako podparcie dłoni.

Doskonałą przyczepność i dynamikę na każdej nawierzchni gwarantuje elektryczny napęd na cztery koła. To nowy rozdział w historii napędów quattro. Nieustannie, a jednocześnie płynnie, w ułamkach sekund reguluje on idealny rozkład momentów napędowych między obiema osiami. W większości sytuacji Audi e-tron Sportback wykorzystuje tylko tylny silnik elektryczny, co jest wyjątkowo wydajne. Jeśli kierowca zażąda więcej mocy niż może zapewnić tylny silnik, to błyskawicznie załącza się silnik przedni. Odbywa się to także predyktywnie, zanim przy śliskiej nawierzchni czy podczas pokonywania zakrętów nastąpi poślizg albo samochód stanie się podsterowny czy też nadsterowny.

Kluczowym czynnikiem dla sportowego charakteru i doskonałej dynamiki poprzecznej jest niska pozycja montażowa podzespołów układu napędowego. Środek ciężkości znajduje się zdecydowanie niżej niż w konwencjonalnym SUV-ie. Wszystkie ciężkie elementy umiejscowiono pośrodku pojazdu. Rozkład obciążeń między osiami w stosunku prawie 50:50 jest perfekcyjnie zbalansowany, a zachowanie pojazdu w zakręcie jest neutralne. Dzięki elementom takim jak pięciowahaczowe zawieszenia, progresywny układ kierowniczy i elektrohydrauliczny układ hamulcowy, zawieszenie łączy w sobie najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, które w sumie dają wyjątkową zwrotność pojazdu podczas jazdy i wysoki komfort. Standardowe opony w rozmiarze 255/55 R19 charakteryzują się wyjątkowo niskim oporem toczenia. Na życzenie można zamówić felgi do rozmiaru 22 cali, czyli o rozmiar większe niż w przypadku modelu e-tron.

Przy pomocy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select – elementu wyposażenia standardowego Audi e-tron Sportback – wybierając jeden z siedmiu profili, kierowca może określić sposób pracy wielu podzespołów układu napędowego. Efektem tego jest szeroki zakres możliwości prowadzenia: począwszy od miękkiego komfortu toczenia, aż po sportową i zarazem stabilną jazdę. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z regulacją stopnia tłumienia znacząco przyczynia się do wszechstronnego charakteru pojazdu. Przy większych prędkościach obniża karoserię, wyraźnie poprawiając opływ powietrza i w ten sposób także zasięg. Łącznie wysokość położenia karoserii można zmienić maksymalnie o 76 mm.

Czytaj również