Dzisiaj jest 25 Kwietnia 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

Audi prezentuje AI:TRAIL quattro

Dodano: 22 września 2019

Audi kompletuje kwartet swoich wizjonerskich pojazdów i na salonie IAA 2019 prezentuje samochód terenowy z napędem elektrycznym, reprezentujący mobilność przyszłości. Audi AI:TRAIL quattro to kompleksowa koncepcja zrównoważonej mobilności do jazdy po nieutwardzonych drogach. Wszystkie cztery wizjonerskie pojazdy: Audi Aicon, AI:ME, AI:RACE i AI:TRAIL będzie można podziwiać podczas trwania salonu IAA 2019 na stoisku Audi w hali nr 3.

 

Czteroosobowe Audi AI:TRAIL quattro łączy w sobie przygotowanie do zautomatyzowanej jazdy z możliwościami użytkowania tego samochodu w terenie. Jego kabina, przeszklona aż do podłogi, daje nieograniczoną widoczność. Olbrzymiej pojemności akumulator gwarantuje wystarczający zasięg nawet poza gęstą siecią stacji ładowania.

Trail – angielskie słowo oznaczające „ścieżkę” albo „szlak”, symbolizuje tu poznawanie natury. Dlatego na pokładzie nie ma żadnego dużego monitora do oglądania seriali czy prowadzenia wideokonferencji. Zamiast tego, duże szklane powierzchnie umożliwiają oglądanie otoczenia. Dyrektor ds. stylistyki Audi Marc Lichte, tak opisuje ten pojazd: „AI:TRAIL obrazuje naszą koncepcję samochodu terenowego z bezemisyjnym napędem elektrycznym, dającego kierowcy zupełnie nowe doświadczenia poza asfaltowymi drogami. Stworzyliśmy monolityczną bryłę nadwozia z maksymalnym udziałem przeszklonej powierzchni, by w ten sposób osiągnąć intensywną łączność z otoczeniem. To koncepcja zrównoważonej mobilności na żądanie.”

Wizjonerskie pojazdy marki Audi

Audi AI:TRAIL quattro to czwarty przedstawiciel serii pojazdów koncepcyjnych z napędem elektrycznym. Pierwszy z nich – Audi Aicon – cztery pierścienie pokazały podczas IAA 2017. Po tym pojeździe klasy luksusowej, stworzonym z myślą o w pełni zautomatyzowanej jeździe na długich trasach, w 2018 roku w Pebble Beach zadebiutowało Audi PB18 e-tron – bezemisyjne monoposto zaprojektowane z przeznaczeniem na tor wyścigowy. Na salonie IAA 2019 auto to otrzymało nową nazwę, która wspólnym skrótem na początku „AI” wskazuje na jego przynależność do jednej rodziny. Wyrażenie „AI:RACE” jednoznacznie podkreśla jakie przeznaczenie ma ten elektryczny samochód sportowy.

Trzeci pojazd tej serii – Audi AI:ME – zaprezentowany na targach w Szanghaju w roku 2019, jest autonomicznym samochodem miejskim, którego naturalnym środowiskiem są megametropolie całego świata. Auto to sprawia, że jego pasażerowie przestają się martwić gęstym i powolnym ruchem ulicznym w mocno zaludnionych obszarach. Samochód zapewnia im komunikację oraz bogatą ofertę w zakresie infotainmentu, tak by czas spędzany w samochodzie mogli wykorzystać w maksymalnie sensowny i zrelaksowany sposób.

Modelem AI:TRAIL Audi otwiera teraz potencjalne możliwości wykorzystania wizjonerskiego pojazdu w terenie. Samochód wyposażony jest w cztery silniki elektryczne, systemy wspomaganej i zautomatyzowanej jazdy oraz – co typowe dla Audi – stały napęd na cztery koła quattro.

Aicon, AI:ME, AI:RACE i AI:TRAIL łączy więcej niż tylko zrównoważona koncepcja napędu i wybiegająca daleko w przyszłość stylistyka. Są one ucieleśnieniem nowatorskiej koncepcji mobilności marki z czterema pierścieniami w logo. W przeciwieństwie do samochodów obecnie jeżdżących po drogach, pojazdy te nie muszą już być kompromisowym połączeniem różnych celów i scenariuszy użytkowania. Obecnie możliwe jest zaprojektowanie samochodów jutra w taki sposób, by były one zdatne do spełniania swego jednego podstawowego zadania – to tzw. pojazdy typu use case. Klienci, w zależności od własnych upodobań i osobistych potrzeb, będą mogli w przyszłości zamówić sobie z parku tych wyspecjalizowanych modeli Audi potrzebny im pojazd i wypożyczyć go na określony czas, nie musząc przy tym rezygnować z wysokiego stopnia indywidualizacji, który w odniesieniu do pojazdów premium jest dziś już oczywistością, bowiem wszystkie znane dane i preferencje użytkownika można uwzględnić już przy konfiguracji i wyposażaniu pojazdu przeznaczonego do wypożyczania.

Użytkownicy samochodów nie tylko otrzymają pojazd swoich marzeń, ale i będą mogli skonfigurować go w sposób jak najbardziej odpowiadający ich osobistym preferencjom. Kolor, wyposażenie wnętrza i opcje techniczne będzie można wstępnie określić online korzystając ze specjalnej aplikacji albo za pomocą danych kierowcy zapisanych w systemie „myAudi“. Już przy wsiadaniu aktywuje się indywidualnie preferowana temperatura wnętrza pojazdu, perfekcyjne pod względem ergonomii ustawienie foteli i osobista biblioteka muzyczna.

Oferta ta, łatwa w dostępie i obsłudze, będzie dostępna przy pomocy specjalnej aplikacji umożliwiającej zamówienie pojazdu, ustawienie osobistych preferencji użytkownika i wielu opcji przydatnych podczas jazdy.

Rzucająca się w oczy technika – stylistyka zewnętrzna

Swój potencjał do jazdy poza asfaltowymi drogami atletyczne Audi AI:TRAIL sygnalizuje już samą tylko długością zewnętrzną 4,15 m i szerokością 2,15 m. Wysokość 1,67 m i olbrzymie 22-calowe koła z ogumieniem w rozmiarze 850 mm jeszcze podczas postoju wskazują na doskonałe cechy użytkowe w terenie. Prześwit wynosi całe 34 cm – tym samym umożliwia przejazd przez stojącą wodę nawet o głębokości ponad pół metra.

Także w kamienistym, nierównym terenie architektura pojazdu pozwala na poruszanie się bez wchodzenia umieszczonych w podłodze pojazdu akumulatorów w kontakt z podłożem.

Kabina to z kolei wielokątna przestrzeń otoczona dużymi przeszklonymi powierzchniami, oferująca miejsce dla czterech osób. Charakterystyczną cechą pojazdu świadczącą zarazem o pokrewieństwie AI:TRAIL z Aicon i AI:ME, jest wypukłość w połowie bocznych okien. Linia ta rozciąga się zarówno ku przodowi, jak i ku tyłowi samochodu, wyglądając niczym talia łącząca poszczególne części nadwozia w jedną monolityczną sylwetkę. Dzięki elektrycznemu układowi napędowemu umieszczonemu bezpośrednio na osiach i dzięki montażowi akumulatora w podłodze, nie było tu potrzeby wydzielania poszczególnych sekcji nadwozia np. dla umieszczenia silnika, czy akumulatora. Swymi czterema wizjonerskimi pojazdami pokazanymi podczas IAA 2019 Audi zademonstruje, że jednobryłowa konstrukcja staje się standardem w erze pojazdu elektrycznego.

Lekka konstrukcja i maksymalna sztywność karoserii to ważne cele techniczne, zwłaszcza w przypadku samochodu terenowego. Dlatego karoseria Audi AI:TRAIL to kompozycja wielomateriałowa składająca się z najnowocześniejszych stali, aluminiowych powierzchni i włókna węglowego. Mimo zastosowania wydajnych akumulatorów, masa pojazdu to zaledwie 1750 kg.

Również w Audi AI:TRAIL forma podąża za funkcjonalnością. We wnętrzu krawędzie bocznych szyb dają najwięcej miejsca tam, gdzie pasażerowie najbardziej go potrzebują – na wysokości ramion i łokci. Zapewniają także dodatkową przestrzeń tam, gdzie nisko sięgająca szyba boczna daje swobodny widok na podłoże. Celem stylistów był tu maksymalny kąt widzenia pasażerów na ich otoczenie i naturę: tym samym zanikają tu granice między wnętrzem pojazdu a otaczającym go światem. Podczas jazdy spojrzenie pasażerów nie jest skupione po prostu na drodze lecz może błądzić, i przypadkowo odkrywać detale otoczenia. Relaks pasażerów i spokój podczas jazdy AI:TRAIL jest zatem samoistnym efektem.

Widok na wszystkie strony jak w śmigłowcu

Przednia szyba otacza przód auta niczym w kokpicie śmigłowca. Pasażerowie mają nieograniczony widok przed siebie oraz na pobocze trasy i jezdni. Przeszklony i przezroczysty jest nie tylko przód i boki. Prawie cały dach od górnej krawędzi przedniej szyby, aż po tylny spojler, daje widok na niebo i krajobraz. Nawet pionowa osłona chłodnicy Singleframe jest tu przeszklona. Na znajomym miejscu na tym przeszklonym ośmiokącie znajdują się tylko cztery pierścienie logo Audi.

Przednią szybę – podobnie jak pokrywę bagażnika – można szeroko otworzyć i uzyskać w ten sposób dostęp do powierzchni ładunkowej wyposażonej w taśmy do mocowania, zabezpieczające podczas jazdy umieszczone tu przedmioty. Z tyłu znajduje się jeszcze zintegrowany ze zderzakiem osobny przedział na brudne przedmioty takie jak buty turystyczne, sprzęt do wspinaczki czy przemoczoną odzież.

Progi poniżej otwieranych w przeciwnych do siebie kierunkach drzwi wysuwają się i chowają, co znacznie ułatwia dostanie się do bagażnika dachowego. Ponad wszystkimi czterema kołami, zamiast nadkoli znajdują się poziome osłony/błotniki. Dzięki temu, nawet podczas jazdy można zobaczyć z wewnątrz pracujące elementy zawieszenia.

Masywne wahacze poprzeczne i kolumny McPhersona ze sprężynami i adaptacyjnymi amortyzatorami zapewniają odpowiednią wytrzymałość i bezpieczną stabilność podczas jazdy. Specjalna konstrukcja opon widoczna jest już na pierwszy rzut oka – ich profil wydaje się być wyciągnięty aż do wysokich boków opony. Jednak pod nim znajduje się specjalna żebrowana konstrukcja, zintegrowana z bieżnikiem oraz właściwą powierzchnią opony. Taka konstrukcja sprawia, że same opony – oprócz kolumn McPhersona – zwiększają skok zawieszenia o kolejne 60 mm. Oprócz lepszych właściwości terenowych zapewnia to pasażerom dodatkowy komfort podczas podróży.

Opony posiadają także kontrolowaną przez czujnik regulację ciśnienia powietrza. Optyczne czujniki w połączeniu z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC wykrywają rodzaj nawierzchni i odpowiednio do niej dostosowują ciśnienie w oponach. Dla lepszej przyczepności, na przykład na piaszczystym podłożu, ciśnienie może być obniżone, a tym samym zwiększa się powierzchnia kontaktu opon z podłożem. I odwrotnie, zwiększenie ciśnienia przy wjechaniu na asfaltową nawierzchnię poprawia stabilność jazdy.

Redukcja jako zasada stylistyczna – wnętrze

Uporządkowane, z dużymi powierzchniami i nie rzucającymi się w oczy elementami obsługi – takie jest wnętrze Audi AI:TRAIL. W pierwszym rzędzie znajdują się dwa wygodne, wyglądające na delikatne fotele, oba z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa. W górnej strefie wnętrza, aż po poziom siedzisk foteli i nisko osadzonej deski rozdzielczej, dominują jasne kolory. Tym bardziej odczuwalna jest więc otwartość na świat zewnętrzny. Wzrok przyciągają duże szklane powierzchnie z przodu i po bokach oraz prawie całkowicie przeszklony dach.

Pedały, wolant służący za kierownicę, kilka przycisków, a do tego mocowany na kierownicy smartfon służący jako wyświetlacz i centrum sterowania funkcjami pojazdu i nawigacją – więcej elementów nie potrzeba do interakcji między kierowcą a samochodem.

Cała kolorystyka wnętrza - z niebieskimi i szarymi powierzchniami oraz barwami ziemi – podkreśla jego integrację z otaczająca naturą. Doznanie to wzmacnia też zmysł dotyku – szorstkie, ziarniste powierzchnie są sygnałem dużej funkcjonalności. Miękki wełniany filc w bagażniku stanowi miły w dotyku kontrast. Podobnie jak we wcześniejszych pojazdach koncepcyjnych, styliści Audi także w AI:TRAIL zastosowali materiały z recyklingu. Wykładzina jest wykonana z wełny z recyklingu i tak samo pozyskiwanej skóry. Oba materiały są wytwarzane w zrównoważony sposób i charakteryzują się dużą żywotnością oraz doskonałymi właściwościami akustycznymi i termicznymi.

Schowki znajdują się między siedzeniami oraz pod przednią szybą. Pasy mocujące zabezpieczają odłożone tu przedmioty, które można załadować z zewnątrz przez wysoko podnoszoną przednią szybę. Zwijacze gwarantują optymalne napięcie pasów zabezpieczających.

W drugim rzędzie znajdziemy ciekawostkę: dwa siedzenia wykonane na wzór hamaków. Połacie materiału, rozciągnięte na przenośnej ramie z rurek, tworzą wygodne miejsce do siedzenia i oparcia pleców oraz –dzięki bocznemu oparciu – także podparcie boczne ciała. Siedzenia te mogą być wykorzystane w celach relaksacyjnych na wiele sposobów. Można je np. z Audi AI:TRAIL wyjąć i użyć jako przenośnych mebli ogrodowych.

Odkrywanie życia na niższych obrotach – napęd

Katalog podstawowych wymogów stawianych wobec Audi AI:TRAIL znacznie różni się od podstawowych wymogów, jakie muszą spełniać pojazdy konwencjonalne, ponieważ podczas projektowania go celem nie było zapewnienie mocnego przyspieszenia czy „wykręcanie” maksymalnych prędkości typowych dla jazdy autostradą.

W przypadku AI:TRAIL chodziło – z perspektywy podróżowania w terenie pozbawionym infrastruktury umożliwiającej ładowanie pojazdu – głównie o zasięg: od 400 do 500 km jazdy drogą utwardzoną albo w terenie w łatwych warunkach, dzięki akumulatorowi litowo-jonowemu – to zadeklarowany cel pojazdu (zużycie energii wg. cyklu WLTP). W terenie, gdzie zwiększony uślizg kół niesie ze sobą wyższe zużycie, oznacza to ograniczenie do 250 km.

W celu spełnienia tych kryteriów, maksymalna prędkość na drodze utwardzonej jest ograniczona do 130 km/h. Elektronika pojazdu nieustannie monitoruje przepływ energii i zużycie, zapewniając także w terenie maksymalną ekonomikę jazdy.

Audi AI:TRAIL posiada cztery silniki elektryczne, z których każdy napędza bezpośrednio jedno koło. Terenówka ta jest zatem – co typowe dla Audi – prawdziwym quattro. Moc systemowa wynosi maksymalnie 320 kW, a maksymalny moment obrotowy do 1000 Nm. Zazwyczaj tylko niewielka część tej mocy jest mobilizowana do pracy. W normalnych warunkach wystarcza napęd na jedną oś.

Dzięki niezależnie od siebie napędzanym kołom, można było więc zrezygnować z mechanizmów różnicowych i blokad. Dzięki umiarkowanie skalkulowanej prędkości maksymalnej można tak ustawić przełożenie, by w każdej chwili do każdego koła docierało wystarczająco dużo momentu obrotowego.

Elektronika koordynuje stabilność jazdy i przyczepność. Jeśli można uniknąć energochłonnego poślizgu, redukuje ona dostarczanie momentu obrotowego do danego koła. Jednak w sytuacjach, w których poślizg jest użyteczny, np. na podjazdach o niskiej przyczepności, system pozwala na pokonanie ich w zautomatyzowany sposób. Wysokie rezerwy mocy modelu AI:TRAIL pozwalają mu pokonywać trudne odcinki w trudnych warunkach – pewnie, bezpiecznie i bezemisyjnie.

Czytaj również