Dzisiaj jest 18 Kwietnia 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

BMW Vision M NEXT

Dodano: 21 lipca 2019

W przyszłości kierowcy będą mogli wybierać, czy chcą być wożeni, czy sami chcą kierować pojazdem. Model BMW Vision M NEXT pokazuje jak może wyglądać przyjemność z jazdy w przyszłości dla tych osób, które same lubią trzymać kierownicę w rękach. Oferuje przedsmak zelektryfikowanej przyszłości marki BMW M.

 

Koncepcje doświadczenia „EASE” i „BOOST”

Wizjonerskie samochody przyszłości BMW Vision iNEXT oraz BMW Vision M NEXT przedstawiają wersje prototypowe przyszłych koncepcji BMW dotyczących doświadczenia  „EASE” oraz „BOOST”. „EASE” obejmuje wszystkie doświadczenia odczuwane podczas jazdy, gdy pojazd przejmuje zadanie kierowania nim. W tym przypadku, pojazd zmienia się w żywą przestrzeń na czterech kołach, w której pasażerowie mogą czuć się bezpieczni i chronieni.

Od odpoczynku i odprężenia, przez rozmowy, interakcje i korzystanie z wbudowanego systemu rozrywki aż do maksymalnej koncentracji – doświadczenia oferowane przez koncepcję EASE są tak zróżnicowane, jak potrzeby osób znajdujących się w pojeździe. W odróżnieniu BOOST oznacza zdefiniowane, aktywne doświadczenie jazdy. Koncepcje EASE oraz BOOST wspierają w równej mierze moduły konstrukcyjne przyszłości Grupy BMW, na które składają się innowacyjne pola Autonomicznej jazdy, Komunikacji, Elektryfikacji oraz Usług (ACES).

Wygląd zewnętrzny emanuje DNA sportowych samochodów BMW

„BMW Vision M NEXT jest progresywną sportową hybrydą, która w sposób jasny daje znać o sobie zarówno w kwestii wyglądu, jak i interakcji” – mówi Domagoj Dukec, Wiceprezes BMW Design. Projekt wyglądu zewnętrznego wywołujący zdecydowane reakcje przejrzyście informuje o potencjale osiągów zapożyczając wskazówki stylistyczne od zarówno klasycznych, jak i współczesnych samochodów sportowych BMW. BMW Vision M NEXT czerpie inspirację z kultowego BMW Turbo oraz przełomowej hybrydy plug-in BMW i8 i przyjmuje przyszłościową interpretację elementów projektowych takich jak niskie zawieszenie, smukła sylwetka, unoszone do góry drzwi oraz uderzająca gama kolorów. Na wyraziste proporcje samochodu sportowego składają się powierzchnie charakteryzujące się przejrzystością oraz stonowanym stylem. Przód i tył pojazdu wykończone są matowym neonowym kolorem Thrilling Orange żywo kontrastującym z karoserią w metalicznym, jedwabno-matowym kolorze Cast Silver. To zastosowanie bloków kolorystycznych nadaje Wizjonerskiemu Samochodowi Przyszłości dodatkowy element nowatorstwa i podkreśla wrodzony dynamizm.

Rzeczywiste doświadczenie jazdy w BMW Vision M NEXT jest dokładnie tak samo porywające, jak jego wygląd zewnętrzny. Napęd PHEV daje wybór pomiędzy elektrycznym napędem na cztery koła oraz czystym napędem na tylne koła z całkowicie elektrycznym impulsem lub napędem zapewnionym przez czterocylindrowy silnik benzynowy z turbo doładowaniem. Moc systemowa wynosząca 441 kW (600 KM) pozwala rozpędzić się do 300 km/godz. (186 mil/godz.) i umożliwia BMW Vision M NEXT przyspieszyć od 0 do 100 km/godz. (62 mil/godz.) w zaledwie trzy sekundy. Tryb BOOST+, który zapewnia dodatkowe wzmocnienie napędu za dotknięciem guzika. 

Maksymalny zakres przy jeździe w trybie całkowicie elektrycznym wynosi 100 km (62 mile) – to zdecydowanie wystarcza, aby przejechać większość podróży jedynie na napędzie elektrycznym. Oznacza to, że BMW Vision M NEXT jest samochodem sportowym, który także nadawałby się do jazdy w centrum miasta, gdzie w przyszłości mogą powstać strefy wolne od emisji spalin.

Wdrożenie nowoczesnego podejścia do klasyki projektów: przód samochodu

Wyrazisty projekt przodu samochodu służy pewnej siebie i nowoczesnej interpretacji klasyków BMW. Charakterystyczna maskownica BMW w kształcie nerki jest z każdej strony otoczona trójkątnymi elementami w kolorze Thrilling Orange, co ma podkreślić wloty powietrza po bokach oraz wbudowane reflektory przednie. Te elementy łączą się z wlotem powietrze w kształcie ostrza poniżej maskownicy tworząc nowoczesny efekt wyścigowy.

Delikatniejsze, zewnętrzne łuki otworów maskownicy przypominają wlot powietrza turbiny i dodają czołu samochodu dynamiki, a odcień koloru użyty wewnątrz elementów maskownicy nadaje jej głębi. Otwory maski są zaślepione przejrzystą warstwą z wygrawerowanym laserowo, podświetlonym wzorem sprawiającym wrażenie, że pływa w środku – bardzo wysublimowany akcent podkreślający tę część samochodu.

Reflektory przednie BMW Vision M NEXT są ustawione na zewnętrznych krawędziach czoła ponad linią maskownicy. Ułożone jeden nad drugim, a nie obok siebie, sprawiają, że ich elementy składowe odzwierciedlają wyrazistą interpretację klasycznego czterookiego czoła samochodu BMW. Reflektory po raz pierwszy używają technologii oświetleniowej Laser Wire, w której użyte są włókna szklane pokryte fosforem, aby stworzyć elementy reflektorów o nowej, super smukłej i niezwykle dokładnej formie. A wszystko to jeszcze bardziej podkreśla charakter jutra w Wizjonerskim Samochodzie Przyszłości.

Pionierski dynamizm: boki

Smukła sylwetka samochodu sportowego BMW Vision M NEXT o niskim zawieszeniu, wzniesione linie boczne oraz skośna plama kontrastującego koloru pomarańczowego nadaje mu wygląd, jakby samochód chciał dynamicznie skoczyć do przodu nawet stojąc nieruchomo. Czarne listwy progowe zrobione z odzyskanego włókna węglowego nadają samochodowi wygląd jeszcze niższej pozycji na drodze. Sylwetka sportowego samochodu podkreśla niewielką ilość ostrych linii biegnących wzdłuż wyraźnie ukształtowanych powierzchni. Linie mocno zarysowanych progów są zastosowane także w celu nadania mu efektu klasycznego Hofmeister-Knick, czyli zadartej ku górze linii okien tylnych drzwi zamiast wprowadzać je w grafikę okienną w zwykłym stylu BMW. Projekt jest złamany wgłębieniem przypominającym skrzela, gdy zwęża się od powierzchni okna do części tylnej samochodu nadając mu jeszcze bardziej wydłużony wygląd. Dokładniejsze spojrzenie ujawnia inny reflektor w formie Air Flow. Otwór ten umieszczony tuż przed tylnymi kołami jest zaprojektowany, aby ostrożnie ukierunkować napływające powietrze w stronę tylnej części w sposób, który jeszcze bardziej ulepsza aerodynamikę pojazdu.

Dokładnie rozmieszczone szczeliny w złożonym, trójwymiarowym projekcie kół Multi-spoke skutkują niższą masą, maksymalną sztywnością oraz zmniejszonym oporem i w ten sposób optymalizuję przeniesienie napędu na drogę. Otwarta, trójwymiarowa architektura ramion koła maksymalizuje chłodzenie dużych tarcz hamulcowych z przodu jednocześnie dodając optymalnej aerodynamicznej skuteczności z tyłu. Tylne koła w BMW Vision M NEXT mają 22 cale średnicy, czyli o cały cal więcej niż przednie koła (21 cali), co dalej podkreśla smukły kształt pojazdu.

Szeroki, niezwykle dynamiczny i o niskim zawieszeniu: tył

Szeroki, nisko zawieszony tył pojazdu uwypukla stylistykę o wyraźnie sportowych tonach. Kolorystyka dzieli wycyzelowany tył pojazdu na dwie części. Górna część w kolorze Thrilling Orange stwarza wizualne połączenie pomiędzy kolorowymi polami na bokach, dodając nawet więcej efektu szerokości. Część poniżej jest zrobiona z odzyskanego włókna węglowego i zawiera aerodynamicznie zoptymalizowany dyfuzor. Projekt tylnej szyby czerpie inspirację z modelu BMW M1. Trzyczęściowa żaluzja zrobiona jest ze szkła i podkreśla poziomą stylistykę tyłu pojazdu.

Tylne reflektory posiadają taką samą technologię Laser Wire, co reflektory przednie. Ich szklane soczewki oplatają tył zamaszystym floresem z obu stron uwypuklając szerokość i sportową stylistkę pojazdu. W każdym reflektorze pojedyncze cieniutkie włókno szklane emituje abstrakcyjny ślad EKG rytmu serca odzwierciedlony niezwykle dokładnie. Dwuwymiarowa reinterpretacja charakterystycznej pary krążków BMW z BMW Turbo oraz BMW M1 – podarunek dla wielbicieli marki – nadaje im wrażenia zawieszenia w przejrzystych soczewkach tylnych reflektorów.

Uwaga skoncentrowana na kierowcy: wnętrze

Technologia rozpoznawania twarzy pozwala na automatyczne odblokowanie drzwi samochodu, gdy kierowca się do nich zbliża. Naciśnięcie czujnika dotykowego na uchylanych do góry drzwiach powoduje, że się otwierają osłaniając kabinę, która scala kierowcę i pojazd w jedno. Klasyczne, minimalistyczne wnętrze obraca się całkowicie wokół aktywnie zaangażowanego kierowcy, zarówno pod względem stylistycznym, jak i technologicznym. Wnętrze wydaje się wycięte z jednej formy z funkcjonalnymi elementami takimi jak nawiewniki zintegrowane tak, aby były praktycznie niewidoczne. Jego geometria jest celowo ograniczona tak, aby kierowca mógł poświęcić całą uwagę tylko na jeździe. Fotele tworzą część rzeźby siedzenia o płynnym efekcie. Są tapicerowane materiałem piankowym z cechami pamięci kształtu, który układa się do ciała, chroni je i wspiera tak, aby zapewnić mu optymalny efekt. Zagłówki wydają się zawieszone nad fotelami, co zwiększa uczucie lekkości. Niezwykle wygodna pozycja siedząca zanurza kierowcę w doświadczenie jazdy.

Oczy na drodze, ręce na kierownicy: kapsuła BOOST

„Całe wnętrze skupia się na kapsule BOOST. Geometria jest celowo przytłumiona, aby kierowca mógł się w pełni skoncentrować na jeździe” wyjaśnia Domagoj Dukec. Zajmując pierwsze miejsce wewnątrz, kapsuła BOOST tworzy interfejs pomiędzy kierowcą i pojazdem. Łączy wszystkie opcje kontrolne z informacjami na trzech oddzielnych poziomach wizualnych w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Pierwszą płaszczyznę tworzy poziomo ustawiona kierownica z dwoma małymi wyświetlaczami. Następnie w linii wzroku kierowcy znajduje się zakrzywiony szklany wyświetlacz stanowiący nowy dodatek, które przejrzysta powierzchnia rozciąga się wokół kierownicy jak osłona. Pełna powierzchnia wyświetlacza projekcyjnego rzeczywistości rozszerzona (AR-HUD) w przedniej szybie stanowi trzecią płaszczyznę. Dlatego wszystko dzieje się bezpośrednio na linii wzroku kierowcy. Ustawienia jazdy można modyfikować na kierownicy podczas, gdy informacje takie jak obroty silnika, prędkość, zarządzanie energią, tętno kierowcy oraz dostępność trybu BOOST+ rozciąga się łącznie na pięciu grupach na Zakrzywionym Szklanym Wyświetlaczu z tyłu. Tryb BOOST+ można włączyć dotykiem przycisku w celu zwolnienia dodatkowej mocy. Samochód powiadomi kierowcę o nadejściu idealnego momentu na aktywację BOOST+.

Czytaj również