Dzisiaj jest 28 Marca 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

BMW zaprezentuje model X6

Dodano: 01 września 2019

We wrześniu podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie odbędzie się światowa premiera BMW X6 trzeciej generacji (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 10,7-6,1 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 243‑159 g/km) – samochodu, który ponad dekadę temu dał początek segmentowi Sports Activity Coupé. Podczas targów BMW zaprezentuje także spektakularny, pojedynczy egzemplarz pokazowy BMW X6 pokryty powłoką Vantablack® VBx2 o specjalnej nanonstrukturze, która idealnie uwydatnia precyzyjny, a jednocześnie pełen ekspresji design oraz pewność siebie i muskularny wygląd nowego BMW X6. Ten ekskluzywny samochód pokazowy jest owocem współpracy BMW i firmy Surrey NanoSystems, w której opracowano technologię Vantablack.

 

BMW X6 jest pierwszym i jedynym pojazdem na świecie wykończonym lakierem Vantablack VBx2. „W przeszłości odrzuciliśmy wiele propozycji różnych producentów samochodów” – wyjaśnia Ben Jensen, założyciel i dyrektor techniczny Surrey NanoSystems. „Przekonało nas dopiero nowe BMW X6 i jego wyjątkowy, wyrazisty design”. Elementy stylistyczne nowego BMW X6 – takie jak opcjonalna atrapa chłodnicy Iconic Glow, wyraziste podwójne reflektory i efektowne lampy tylne – dają kontrast równoważący efekt powłoki Vantablack VBx2, która wizualnie zmienia postrzeganie trójwymiarowej bryły samochodu przez ludzkie oko.

Obiekty z powłoką Vantablack sprawiają wrażenie dwuwymiarowych

Powierzchnia pokryta powłoką Vantablack traci swoje charakterystyczne cechy rozpoznawane przez ludzkie oko, a pokryte nią przedmioty wydają się dwuwymiarowe. Mózg ma problem z prawidłową interpretacją takiej powierzchni, postrzegając ją jako „pustkę” lub „nicość”. Z tego względu oryginalna powłoka Vantablack nie nadaje się do pokrycia karoserii, ponieważ „wymazałaby” praktycznie wszystkie detale i cechy stylistyczne. Dlatego BMW X6 zostało pokryte powłoką w wariancie VBx2 opracowanym początkowo do zastosowań architektonicznych i naukowych. Powłokę można nakładać natryskowo. Ponieważ współczynnik odbicia hemisferycznego (THR) wynosi 1 procent, powłoka jest nadal „superczarna”, jednocześnie umożliwiając niewielki stopień odbicia światła pod każdym kątem. Pokryte powłoką obiekty wydają się tracić swoją trójwymiarowość – czego spektakularnym potwierdzeniem jest BMW X6.

Vantablack: „najczarniejsza czerń” opracowana na potrzeby techniki lotniczej i astronautycznej

Vantablack jest synonimem pełnej gamy wyjątkowo czarnych powłok i lakierów, między innymi VBx2. Vantablack jest technologią wykorzystującą matrycę wykonaną z karbonu. Człon „vanta” stanowi akronim słów Vertically Aligned Nano Tube Array (siatka ułożonych pionowo nanorurek). Każda z nanorurek węglowych ma długość od 14 do 50 mikrometrów i średnicę 20 nanometrów, czyli jest około 5000 razy cieńsza od ludzkiego włosa. To oznacza, że na jednym centymetrze kwadratowym powierzchni mieści się około miliard pionowo ustawionych nanorurek. Światło padające na taką powierzchnię nie ulega odbiciu, ale jest niemal w całości pochłaniane i skutecznie przekształcane w ciepło.

Technologia została pierwotnie stworzona z myślą o powlekaniu elementów wykorzystywanych w sektorze kosmicznym. Ponieważ powłokę Vantablack można stosować w temperaturach już od 430 stopni Celsjusza, nadaje się do delikatnych materiałów, takich jak aluminium. Elementy optyczne pokryte Vantablack umożliwiają obserwację słabo widocznych gwiazd i odległych galaktyk, które trudno dostrzec ze względu na rozproszone światło słoneczne. Pierwsza generacja powłoki Vantablack wprowadzona przez Surrey NanoSystems w 2014 roku pochłaniała nawet 99,965 procent światła, niemal całkowicie eliminując odbicia i rozproszone światło.

Czytaj również