Dzisiaj jest 25 Kwietnia 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

Coraz dłuższa S17 Warszawa – Lublin

Dodano: 22 lutego 2020

Kierowcy podróżujący pomiędzy Warszawą i Lublinem korzystają z kolejnego fragmentu drogi ekspresowej S17. 13 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i skrócenie czasu przejazdu na tej trasie. Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex. Koszt realizacji robót budowlanych wyniósł ok. 290 mln zł, natomiast łączna wartość inwestycji, obejmująca również prace projektowe, badania archeologiczne, odszkodowania za przejęte nieruchomości oraz nadzór to blisko 430 mln zł.

 

Źródło: www.centrumprasowe.pap.pl

„S17 to jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych, łączących stolicę Polski z Lublinem, która z pewnością przyczyni się do przyspieszenia rozwoju gospodarczego Polski Wschodniej. Kontynuacją tej trasy będzie międzynarodowy szlak Via Carpatia, dzięki czemu powstanie szybkie i bezpieczne połączenie z Rzeszowem i dalej z państwami południowej Europy” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nowa droga ekspresowa powstała w śladzie dawnej DK17 i traktu lubelskiego wytyczonego i zbudowanego w pierwszej połowie XIX w przez inżynierów z Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego. W ramach budowy S17 powstał węzeł Lipówki na przecięciu z drogą wojewódzką 805, a obok niego Miejsce Obsługi Podróżnych.

Dotychczasowe skrzyżowania DK17 z drogami lokalnymi zastąpione zostały wiaduktami umożliwiającymi przejazd nad S17. Kierowcy podróżujący w ruchu lokalnym mają do dyspozycji drogę równoległą, którą można dojechać do węzłów na S17. Zbudowano również węższą drogę serwisową z mijankami, której zadaniem jest zapewnienie dojazdu do pól. W ramach inwestycji powstał wiadukt w ciągu linii kolejowej nr 12 Skierniewice – Łuków oraz wiadukt nad linią kolejową nr 13 Krusze – Pilawa. Wybudowano również kładkę dla pieszych w Puznówce, przejścia dla zwierząt, w tym dwa górne nad S17. Nawierzchnia trasy głównej wykonana jest z betonu cementowego.

To już piąty odcinek S17 oddany do ruchu w 2019 roku. Ekspresowe połączenie pomiędzy Warszawą a Lublinem wydłużyło się o odcinki pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód, od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc i dalej do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, a także o kolejny odcinek do węzła Ryki Północ oraz Ryki Północ – Skrudki. Dzięki temu kierowcy zyskali dwujezdniową trasę od obwodnicy Kołbieli do końca obwodnicy Piask, w sumie 153 km nowoczesnej, bezpiecznej i komfortowej drogi ekspresowej.

Dobiegają końca prace przy budowie ostatniego odcinka S17 na odcinku węzeł Lubelska – obwodnica Kołbieli o długości 15,2 km oraz obwodnicy Kołbieli o długości 8,7 km. Udostepnienie do ruchu tych odcinków jest planowane w II kwartale 2020 r., natomiast ukończenie węzła Lubelska na połączeniu z budowaną autostradą A2 do Mińska Mazowieckiego jest planowane w II połowie przyszłego roku.

Dofinansowanie z Funduszy Europejskich

Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z trzech kontraktów na realizację S17 pomiędzy węzłem Lubelska i początkiem obwodnicy Garwolina, na które w 2018 roku podpisano umowę o dofinansowanie. Wartość całkowita trzech kontraktów to ponad 1,2 mld zł, a wysokość dofinansowania z Unii Europejskiej to ponad 618 mln zł.

kom/ sic

Czytaj również