EQC: Elektryczna inteligencja
Dodano: 03 czerwca 2019
Nowy Mercedes-Benz EQC (zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym: 22,3-25,0 kWh/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 0 g/km)* to pierwszy Mercedes sygnowany marką produktowo-techniczną EQ. Podczas prezentacji prasowej modelu w Oslo, europejskiej „stolicy elektromobilności”, EQC po raz pierwszy zademonstrował swoje wszechstronne właściwości na otwartych drogach. Model konsekwentnie urzeczywistnia zasadę „innowacji skoncentrowanej na człowieku” i sprawia, że elektromobilność jest prosta, niezawodna i wygodna dla użytkownika. EQC łączy doświadczenie oraz wiedzę zebrane na przestrzeni ponad 130 lat motoryzacyjnej inżynierii z przyszłymi wymogami mobilności, a jego marka to symbol „elektrycznej inteligencji”.
Optymalne planowanie podróży
Pojedyncze usługi powiązane z elektromobilnością dostępne są już od jakiegoś czasu. EQC przyjmuje jednak nowe, kompleksowe podejście: inteligentne połączenie usług i funkcji znacznie upraszcza korzystanie z pojazdu. Dzięki koordynacji zespołu napędowego, zarządzania akumulatorem i ładowaniem, systemowi informacyjno-rozrywkowemu MBUX, a także zróżnicowanym strategiom rekuperacji oraz usługom cyfrowym Mercedes-Benz EQC reprezentuje nowy początek w świecie elektromobilności.
Doświadczenie użytkownika zaczyna się jeszcze przed wyruszeniem w podróż. Kierowcy EQC mogą wprowadzać swoje cele nawigacyjne z domu lub z biura oraz z wyprzedzeniem określać czas wyjazdu i temperaturę, jaka ma wówczas panować w kabinie. W rezultacie otrzymują inteligentnie zaplanowaną trasę i czas przybycia na miejsce z uwzględnieniem niezbędnych przystanków na ładowanie. Na życzenie mogą nawet dostawać na swoje urządzenie mobilne powiadomienie typu „push”, gdy proces ładowania zostaje rozpoczęty i zakończony – dzięki czemu nadchodzące podróże można planować jeszcze precyzyjniej. Programowanie poszczególnych funkcji odbywa się również bezpośrednio, za pośrednictwem systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience), lub przez aplikację Mercedes me.
Inteligentna nawigacja – więcej niż tylko podróż z punktu A do B
Elektryczna inteligencja EQC jest również widoczna w działaniu nawigacji, zoptymalizowanej pod kątem aspektów użytkowania pojazdu elektrycznego. Przy automatycznym planowaniu trasy wykorzystuje ona wiele czynników, w tym ewentualne postoje na ładowanie, i bierze pod uwagę m.in. aktualny stan naładowania akumulatora, pogodę, topografię terenu, natężenie ruchu oraz dostępność stacji ładowania. Obliczanie trasy zawsze bazuje na szybkiej, wygodnej drodze przejazdu z uwzględnieniem jak najmniejszej liczby przystanków na „tankowanie” oraz dokonania tego w możliwie krótkim czasie – dlatego nawigacja preferuje stacje szybkiego ładowania. Użytkownik nie musi przy tym ładować pojazdu do pełna, ale w stopniu adekwatnym do całkowitego czasu podróży.
Co istotne, algorytm planowania trasy dynamicznie reaguje na zmiany warunków podróży, a jej obliczanie może odbywać się zarówno w samochodzie, jak i na urządzeniach zewnętrznych (za pośrednictwem aplikacji Mercedes me). Podróż można zatem wygodnie zaplanować jeszcze przed wyjazdem lub w razie potrzeby skorygować już w drodze. Dodatkowo obsługę samochodu ułatwia sterowanie głosowe LINGUATRONIC dostosowane do wymogów EQC – dzięki rozpoznawaniu naturalnie formułowanych komend. Aby je uaktywnić, wystarczy wypowiedzieć hasło „Hej Mercedes”. LINGUATRONIC w połączeniu z MBUX rozpoznaje i rozumie wiele pytań oraz poleceń związanych z aspektami specyficznymi dla aut elektrycznych, jak np.: „Pokaż mi przepływ energii”, „Jakie są teraz ustawienia ładowania?”, „Naładuj samochód do 85 procent” albo „Gdzie jest najbliższa stacja ładowania?”.
„Skrojony na miarę” zespół napędowy – efektywność i dynamika
Aby w pełni wykorzystać zalety lokalnie bezemisyjnego napędu elektrycznego, twórcy pierwszego pojazdu Mercedes-Benz oferowanego pod nową marką produktowo-techniczną EQ zdecydowali się skonstruować zupełnie nowy zespół napędowy z inteligentnym sterowaniem. Zarówno obie jednostki elektryczne (eATS), jak i akumulator zostały stworzone specjalnie dla modelu EQC. Za dostarczanie siły trakcyjnej odpowiadają dwa silniki asynchroniczne – po jednym przy każdej z osi. Jednostki wytwarzają łącznie moc 300 kW (408 KM) oraz maksymalny łączny moment obrotowy o wartości 760 Nm. Motor elektryczny, przekładnię o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronikę zintegrowano we wspólny moduł o wyjątkowo kompaktowych wymiarach.
Niewielkie jednostki elektryczne (eATS) przy przedniej i tylnej osi zapewniają EQC właściwości jezdne pojazdu z napędem na wszystkie koła. Inteligentne sterowanie pozwala na dynamiczny rozkład momentu obrotowego pomiędzy osiami w szerokim zakresie roboczym, tworząc warunki do uzyskania wysokiej dynamiki jazdy. Aktywne „przerzucanie” siły napędowej między przednią i tylną osią zawsze zapewnia satysfakcjonującą równowagę pomiędzy mocą a efektywnością.
Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, jednostki elektryczne mają odmienną konfigurację: zadaniem przedniego silnika jest osiągnięcie możliwie najlepszej efektywności w zakresie niskich i średnich obciążeń, a tylny odpowiada za dynamiczne walory pojazdu.
Czytaj również
- EM90 poszerza portfolio Volvo
- Opel Corsa z napędem hybrydowym
- SpaceTourer – nowy minivan Citroena
- Fiat pokazał nowego pick-upa Titano
- Honda prezentuje model e:Ny1 EV 2023
- Nowe MINI Countryman
- Citroen C5 X w nowej, limitowanej edycji
- Nowy Opel Corsa wjeżdża do Polski
- Alfa Romeo 33 Stradale
- Fiat prezentuje model 600e
- Toyota Prius – nowa hybryda plug-in
- Nowe BMW serii 5 Limuzyna
- Citroen zaprezentował model C4 X
- Lancia Pu+Ra HPE
- Nowy Wrangler 2024