Dzisiaj jest 20 Kwietnia 2024, Sobota, imieniny obchodzą:

GT86 2017 – dynamiczne coupe

Dodano: 23 stycznia 2017

Toyota GT86 to lekkie, dynamiczne coupe z silnikiem umieszczonym z przodu i tylnym napędem. Jego twórcy inspirowali się bogatymi tradycjami Toyoty w dziedzinie konstrukcji samochodów sportowych. Stylistyka auta nawiązuje do dwóch legendarnych modeli – Corolli AE86 i 2000GT. Samochód wyróżnia silnik typu bokser z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który pozwolił dodatkowo obniżyć środek ciężkości pojazdu. Od rynkowej premiery w 2012 roku GT86 znalazł na świecie ponad 170 000 nabywców, zostając z miejsca okrzykniętym wzorem samochodu sportowego.

 

Facelifting z 2017 roku wprowadza kilka istotnych zmian. GT86 otrzymało jeszcze pewniejsze prowadzenie, nie tracąc nic ze swojego wyjątkowego charakteru, oraz większy niż dotychczas komfort jazdy. Auto zyskało także bardziej nowoczesną stylistykę nadwozia, lepszą jakość wykończenia wnętrza i bogatsze wyposażenie. Główny inżynier modelu, Tetsuya Tada, skoncentrował się na zmianach zwiększających funkcjonalność oraz sportowy charakter auta. Ważnym źródłem wytycznych były dane zebrane podczas udziału GT86 w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring.

Nowością jest tryb jazdy sportowej Track, który pozwala kierowcy uzyskiwać najwyższe osiągi auta przy ograniczonej do minimum interwencji elektronicznych systemów stabilizacji toru jazdy (VSC) oraz kontroli trakcji (TCS). Wielofunkcyjny wyświetlacz komputera pokładowego umieszczony między zegarami umożliwia w czasie rzeczywistym śledzić moment obrotowy i moc silnika oraz przeciążenia i czasy okrążeń.

Toyota Motorsport oferuje także wersję rajdową GT86 CS-R3, homologowaną zgodnie z przepisami FIA Rajdowych Mistrzostw Świata. Auto daje szansę kierowcom amatorom spróbować swoich sił w międzynarodowych imprezach sportowych w profesjonalnym samochodzie rajdowym z tylnym napędem za rozsądną cenę.

Zawieszenie

Udoskonalenia kolumn MacPhersona z przodu oraz tylnego zawieszenia dwuwahaczowego przeprowadzono z myślą o lepszym prowadzeniu i większej stabilności. Zoptymalizowany został stopień uginania się sprężyn. Dla poprawy sterowności zredukowano różnicę w obciążeniu lewej i prawej strony podczas skrętów. Amortyzatory Showa mają poprawioną charakterystykę tarcia, co ułatwia kierowanie i zwiększa stabilność. Większa średnica stabilizatora poprzecznego przyczyniła się do ograniczenia przechyłów samochodu. Opcjonalne amortyzatory SACHS pozwalają na jeszcze bardziej sportową jazdę, dodatkowo redukując przechyły i zapewniając bardziej sportowe wrażenia z jazdy.

Większa sztywność nadwozia

W odświeżonej wersji GT86 zastosowano kombinację różnych rodzajów stali o wysokiej sztywności. W tylnej części nadwozia wzrost sztywności uzyskano poprzez dodatkowe zgrzewanie punktowe przy słupkach oraz zwiększenie grubości niektórych elementów tylnego panelu i wsporników. Samochód otrzymał także wzmocnienia w zawieszeniu, przekładni i nadkolach. Aby dodatkowo ograniczyć masę samochodu, maska została wykonana z aluminium, a spojlery z cienkiej stali.

Nowy tryb Track

Sportowy samochód powinien dostarczać jak najwięcej wrażeń z jazdy. Dlatego system stabilizacji toru jazdy (VSC) otrzymał nowy tryb Track, który daje kierowcy więcej kontroli przy hamowaniu i jeździe torowej.

Ustawienie Track włącza się przełącznikiem na konsoli centralnej. Powoduje ono, że VSC i kontrola trakcji (TRC) działają na minimalnym poziomie, aby kierowca mógł w większym stopniu polegać na własnych umiejętnościach.

Tryb Track zwiększa wybór ustawień VSC i TRC do czterech poziomów. W normalnym trybie oba systemy działają w pełni. TRC może też być wyłączony i włączać się tylko na złej jakości nawierzchniach. Tryb Sport zwiększa dopuszczalny zakres przyspieszenia podczas jazdy bokiem, zanim systemy zareagują, pozwalając kierowcy na sprawdzanie możliwości samochodu bez ryzykowania utraty stabilności.

Wprowadzenie trybu Track to element zmiany postrzegania roli, jaką pełnią elektroniczne systemy kontroli w zwiększaniu możliwości GT86 w jeździe wyczynowej. Korzystając bezpośrednio z danych zbieranych podczas udziału tego modelu w rajdach i wyścigach, takich jak 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring, inżynierowie zmienili ustawienia elektronicznych systemów kontroli jazdy. Tetsuya Tada uważa, że zmiany te pozwolą kierowcom rozwinąć umiejętności i odkryć pełny potencjał samochodu.

Aerodynamika

W modelu GT86 zastosowano warstwowy układ elementów aerodynamicznych, które przyczyniają się do większej stabilności auta, nie generując niepotrzebnego docisku ani nie zwiększając bardzo dobrego współczynnika oporu powietrza Cx 0,27. Pracując nad aerodynamiką nadwozia i podwozia, projektanci inspirowali się sprawdzonym rozwiązaniem japońskich dachów typu pagoda.

Zgodnie z wytycznymi głównego inżyniera, wprowadzono praktyczne zmiany w projekcie karoserii. Na przednim zderzaku pod grillem dodano nowy spojler z dwoma kłami, a dolna krawędź zderzaka została zakrzywiona pod kątem 45 stopni, aby poprawić przepływ powietrza. Analogicznie została uformowana także dolna krawędź tylnego dyfuzora.

Nowy tylny spojler poprawia zarówno aerodynamikę, jak i stabilność. Zwiększa szerokość tyłu samochodu i odpowiednio kieruje powietrze owiewające pojazd. Przepływ powietrza pod i nad spojlerem generuje optymalny docisk, zwiększający stabilność auta przy dużych prędkościach.

Silnik

Pod maską GT86 nadal pracuje niezmieniony silnik typu bokser. Jego poziome ułożenie obniża środek ciężkości samochodu. Wysokoobrotowa, wolnossąca jednostka 2.0 to konstrukcja Subaru. Toyota przeprojektowała go specjalnie do tego modelu, wprowadzając m.in. bezpośredni wtrysk paliwa D-4S, który poprawia reakcję przepustnicy oraz zwiększa moc i moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowych silnika.

Napęd jest przenoszony na tylną oś przez 6-stopniową manualną lub automatyczną skrzynię biegów. 16-zaworowy silnik DOHC produkuje maksymalnie 200 KM (147 kW) przy 7000 obr./min oraz 205 Nm momentu obrotowego pomiędzy 6400 a 6600 obr./min. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 7,6 s ze skrzynią manualną oraz w 8,2 z przekładnią automatyczną.

Czytaj również