Dzisiaj jest 26 Kwietnia 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Generation EQ: nowa wizja mobilności

Dodano: 10 października 2016

Mercedes-Benz „Generation EQ” pokazuje, w jaki sposób samochody elektryczne mogą wkrótce zająć lewy pas - koncepcyjny model o wyglądzie SUV-a w stylu coupé zapowiada nową generację modeli na prąd. Dynamiczny design nadwozia z nową „elektrostylizacją” akcentuje moc i rodzaj zastosowanego napędu: dwa silniki elektryczne, które dzięki możliwości skalowania komponentów generują moc systemową sięgającą nawet 300 kW, oraz stały napęd na wszystkie koła gwarantują sportowe osiągi.

 

„Generation EQ” zapewnia do 500 km zasięgu i typowy dla Mercedesów poziom bezpieczeństwa, komfortu, funkcjonalności oraz łączności, a tym samym spełnia wszystkie wymagania w zakresie współczesnej, zrównoważonej mobilności. Również jego wnętrze wyróżnia się nowoczesnymi rozwiązaniami, w tym całkiem nową koncepcją aranżacji kabiny. Debiutujący na targach motoryzacyjnych w Paryżu prototyp „Generation EQ” daje początek zupełnie nowej marce produktów Mercedes-Benz związanych z elektryczną mobilnością - EQ. Za nazwą EQ kryje się hasło „Elektryczna Inteligencja”, pochodzące od sztandarowych wartości producenta ze Stuttgartu - emocji i inteligencji.

Mobilność jutra będzie opierać się na czterech filarach: łączności, autonomiczności, współdzieleniu i elektryczności. »Generation EQ« w logiczny sposób łączy wszystkie te filary” - mówi dr Dieter Zetsche, szef koncernu Daimler AG i oddziału osobowych Mercedesów. Przyszłość należy do samochodów bezemisyjnych. A nasza nowa marka EQ wykracza daleko poza auta elektryczne. To kompleksowy, elektryczny ekosystem usług, technologii i innowacji.

Architektura pojazdu elektrycznego dla wszystkich modeli

Nowa generacja elektrycznych Mercedesów będzie bazować na architekturze opracowanej specjalnie z myślą o modelach na prąd. Wszechstronne możliwości skalowania sprawiają, że można ją zastosować we wszystkich modelach - modułowa konstrukcja pozwala modyfikować nie tylko rozstaw osi i kół, ale też parametry wszystkich elementów napędu, przede wszystkim akumulatorów. W ten sposób koncepcja pojazdu jest zoptymalizowana tak, aby spełnić wszystkie wymogi stawiane nowej rodzinie aut na prąd. Bazowa architektura nadaje się do stosowania w SUV-ach, limuzynach, coupé, kabrioletach oraz innych seriach modelowych.

Podobnie jak w najnowszych seryjnych Mercedesach architektura korzysta z inteligentnej mieszanki materiałów - stali, aluminium i włókien węglowych. Pozwala to spełnić najwyższe wymagania w zakresie lekkiej konstrukcji, sztywności oraz efektywności kosztów.

Wygląd zewnętrzny z nową „elektrostylizacją”

„»Generation EQ« jest hot & cool” - mówi Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Jego fascynujący charakter to zasługa nowej interpretacji naszej filozofii designu - filozofii zmysłowej przejrzystości. Chcieliśmy stworzyć awangardowy, współczesny wygląd z elementami podkreślającymi rodzaj zastosowanego napędu. Jednocześnie stylizacja wizjonerskiego prototypu ogranicza się do minimum - i odsłania w ten sposób intrygującą progresywność”.

Monolityczna bryła „Generation EQ” łączy geny SUV-a z dynamicznym charakterem coupé i domieszką stylu shooting brake w tylnej części nadwozia. Wydłużona, opadająca linia dachu podkreśla muskularne proporcje prototypu, podobnie jak poszerzone błotniki i 21-calowe obręcze z lekkich stopów. Jego „elektrostylizacja” to efekt kontrastu, jaki srebrny lakier alubeam tworzy z czarną maską płynnie przechodzącą w przednią szybę i przyciemniany, szklany dach. Ledwie widoczne szczeliny pomiędzy poszczególnymi elementami nadwozia, ukryte wycieraczki, kamery zamiast bocznych lusterek i brak tradycyjnych klamek również podkreślają harmonijny design SUV-a, a jednocześnie obniżają opór powietrza.

Zorientowany na kierowcę kokpit

Kokpit „Generation EQ” bazuje na intuicyjnej obsłudze dotykowej. Asymetryczny panel instrumentów z dużym, wygiętym ekranem podporządkowano potrzebom kierowcy, a innowacyjna, cyfrowa koncepcja sterowania zdecydowanie różni się od rozwiązań stosowanych obecnie - i zapowiada przyszłość projektowania wnętrz samochodów z gwiazdą.

Wnętrze „Generation EQ” charakteryzuje współczesny luksus - a najlepszym tego przykładem jest zupełnie nowy interfejs użytkownika, łączący emocjonujący wygląd z inteligentnym, przyjaznym sterowaniem bez tradycyjnych dźwigni i przełączników. Wyjątkiem są tu typowe dla Mercedesa przyciski elektrycznego sterowania foteli. Na dwóch z trzech smukłych ramion kierownicy znajdują się panele dotykowe zintegrowane z ekranami OLED (OLED - organiczna dioda elektroluminescencyjna). Wskazują one ikony i symbole poszczególnych menu. Kierowca może poruszać się po różnych menu i potwierdzać swój wybór jednym kliknięciem.

24-calowy wyświetlacz TFT w rozdzielczości HD prezentuje wszystkie istotne informacje, takie jak prędkość, zasięg, dane dotyczące podróży oraz mapy systemy nawigacji. Nowością jest widoczne rozróżnienie pomiędzy minimalistycznym a szczegółowym interfejsem - to kierowca wybiera, czy w zasięgu wzroku chce mieć podstawowy zakres informacji, czy móc śledzić dodatkowe parametry.

Spersonalizowany interfejs użytkownika

Ilość informacji można zwiększać stopniowo, od pojedynczych lub podwójnych wskaźników prędkościomierza i obrotomierza aż po cyfrowy wyświetlacz prezentujący więcej danych. Zawartość modułowego interfejsu można indywidualizować pod kątem preferencji kierowcy, podobnie jak jego kolorystykę - atrakcyjny wygląd zapewniają między innymi odcienie elektrycznego błękitu, bieli i różowego złota. Podświetlenie instrumentów zależy od wybranego trybu jazdy lub procesu ładowania.

Konsola środkowa z obramowaniem w kolorze różowego złota zdaje się unosić w powietrzu. Klasyczne instrumenty sterowania zastąpiły tu panele dotykowe, służące zarówno do obsługi multimediów, jak i klimatyzacji. Dotykowo obsługuje się również klamki drzwi oraz opuszczanie i podnoszenie szyb. Miejsce tradycyjnych lusterek bocznych zajęły kamery, z których obraz wyświetla się na ekranach w panelach drzwi.

Czytaj również