Dzisiaj jest 28 Marca 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

Grandland X z nowym silnikiem Diesla

Dodano: 27 kwietnia 2018

Kompaktowy samochód sportowo-użytkowy (SUV) Opel Grandland X wprowadza nową generację zaawansowanych silników wysokoprężnych do oferty zespołów napędowych tej marki. Debiutujący w modelu Grandland X, nowy czterocylindrowy silnik Diesla 1.5 z turbodoładowaniem jest nie tylko mocniejszy i bardziej ekonomiczny niż poprzednik. Nową jednostkę zaprojektowano tak, aby spełniała surowe wymagania w zakresie emisji spalin. Jest to możliwe dzięki połączeniu innowacyjnego katalizatora utleniającego / absorbera NOx z selektywną redukcją katalityczną (SCR).

 

Wraz z modelem Grandland X z manualną sześciobiegową skrzynią biegów, firma Opel wprowadza na rynek nowy silnik Diesla o mocy 96 kW/130 KM (zużycie paliwa[1]: 4,7–4,7 l/100 km w cyklu miejskim, 3,9–3,8 l/100 km w cyklu pozamiejskim, 4,2–4,1 l/100 km w cyklu mieszanym, 110–108 g CO2/km). Maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm przy 1750 obr./min. Silnik wyposażono w oszczędzający paliwo układ Start/Stop.

W porównaniu ze swoim poprzednikiem, silnikiem wysokoprężnym 1.6 o mocy 88 kW/120 KM z sześciobiegową skrzynią manualną (zużycie paliwa według NEDC: 4,9–4,7 l/100 km w cyklu miejskim, 3,9–3,5 l/100 km w cyklu pozamiejskim, 4,3–4,0 l/100 km w cyklu mieszanym, 111–104 g CO2/km), nowy silnik 1.5 o mocy 130 KM napędzający model Grandland X zapewnia oszczędność paliwa na poziomie nawet 4%. Udało się to osiągnąć dzięki zmniejszeniu pojemności skokowej i współczynnika tarcia, zoptymalizowaniu układu spalania o opatentowanej geometrii tłoka oraz zwiększeniu recyrkulacji spalin (za sprawą wysokowydajnego wymiennika ciepła).

Christian Müller, dyrektor zarządzający ds. inżynierii w firmie Opel Automobile GmbH:

„Nowoczesna konstrukcja nowego silnika Diesla 1.5 w modelu Opel Grandland X pozwala klientom łączyć radość z jazdy kompaktowym samochodem sportowo-użytkowym o wysokich osiągach z przyjaznością dla środowiska i zgodnością z normami środowiskowymi, jakie daje zaawansowana jednostka wysokoprężna”.

Ekologiczny i kompaktowy: w pełni zintegrowany układ oczyszczania spalin z absorberem NOx i układem selektywnej redukcji katalitycznej

Głowicę cylindrów ze zintegrowanym kolektorem dolotowym powietrza oraz skrzynię korbową nowego silnika Diesla 1.5 wykonano z lekkiego stopu aluminium. Czterema zaworami każdego cylindra sterują podwójne wałki rozrządu. Układ wtrysku bezpośredniego Common Rail działa przy ciśnieniu do 2000 barów, a paliwo dostaje się do komór spalania przez ośmiootworowe dysze wtryskiwaczy. Silnik wyposażono w turbosprężarkę ze sterowanymi elektrycznie łopatkami turbiny o zmiennej geometrii (VGT).

Z myślą o optymalnym oczyszczaniu spalin, układ redukcji emisji — składający się z pasywnego katalizatora utleniającego / absorbera NOx, wtryskiwacza AdBlue, katalizatora selektywnej redukcji katalitycznej oraz filtra cząstek stałych (DPF) — zamontowano jako pojedynczą, kompaktową jednostkę jak najbliżej silnika. Absorber NOx działa jako katalizator rozruchu zimnego silnika, ograniczając emisję tlenków azotu w temperaturach poniżej temperatury aktywacji termicznej układu selektywnej redukcji katalitycznej. Dzięki innowacyjnej technologii nowy silnik Diesla 1.5 spełnia surowe normy Euro 6d-TEMP w zakresie tlenków azotu.

Nowoczesna konstrukcja nowej generacji silnika to mniejsza masa i znaczny potencjał na przyszłość. Kompaktowe wymiary umożliwiają montaż w samochodach różnych rozmiarów i w najbardziej kompaktowych komorach silników. Ponadto dzięki temu projektanci mają więcej swobody podczas pracy nad stylistyką.

Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna zapewnia większy komfort i znakomitą oszczędność paliwa

Nowy silnik 1.5 dostępny jest również w wersji z zaawansowaną nową ośmiobiegową przekładnią automatyczną, gwarantującą nie tylko płynną zmianę biegów, ale również mniejsze zużycie paliwa i niższe poziomy emisji, uzyskiwane za sprawą niskiego współczynnika tarcia (zużycie paliwa[2]: 4,5–4,4 l/100 km w cyklu miejskim, 4,0–3,9 l/100 km w cyklu pozamiejskim, 4,2–4,1 l/100 km w cyklu mieszanym, 109–108 g CO2/km).

Nowa jednostka napędowa 1.5 oraz nowo wprowadzony silnik 2.0 o mocy 130 kW/177 KM (zużycie paliwa2: 5,3–5,3 l/100 km w cyklu miejskim, 4,6-4,5 l/100 km w cyklu pozamiejskim, 4,9–4,8 l/100 km w cyklu mieszanym, 128–126 g CO2/km) oferują klientom Grandlanda X wybór między dwoma mocnymi, a jednocześnie oszczędnymi, ekologicznymi i przyjaznymi dla środowiska silnikami Diesla, spełniającymi surowe normy Euro 6d-temp, które zaczną obowiązywać dla nowo zarejestrowanych samochodów we wrześniu 2019 r. Dlatego też nie dotyczy ich potencjalny zakaz użytkowania silników Diesla na terenach miejskich. Do 2020 r. firma Opel planuje również wprowadzić do swojej oferty Grandlanda X w wersji hybrydowego pojazdu elektrycznego zasilanego z sieci (PHEV).

[1] Pomiary wg WLTP skonwertowane na wartości wg NEDC dla celów porównawczych.

[2] Pomiary wg WLTP skonwertowane na wartości wg NEDC dla celów porównawczych.

Czytaj również