Dzisiaj jest 13 Listopada 2019, Środa, imieniny obchodzą:

LQ – minusemisyjne auto elektryczne

Dodano: 25 października 2019

Na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Tokio Toyota prezentuje samochód koncepcyjny LQ, który za pomocą zaawansowanej technologii wchodzi w interakcję z kierowcą na wzór relacji międzyludzkich. LQ to nowa generacja Toyoty Concept-i, samochodu koncepcyjnego zaprezentowanego po raz pierwszy na targach Consumer Electronics Show 2017. Nowy model jest wyposażony w system zautomatyzowanego prowadzenia oraz w Yui, interaktywnego awatara sztucznej inteligencji, który uczy się od kierowcy, by zapewnić mu spersonalizowane doświadczenie korzystania z inteligentnego samochodu.

 

Cały samochód porozumiewa się z kierowcą

Wyświetlacz Head-Up Display z rozszerzoną rzeczywistością (Augmented Reality) to nowa technologia powiększająca zasięg wyświetlacza HUD, która jeszcze skuteczniej pomaga skupić się na drodze. Informacje takie jak ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa czynnego o opuszczeniu z pasa ruchu czy znakach drogowych oraz wskazówki nawigacji mogą być wyświetlone w trzech wymiarach na tle widoku przed przednią szybą. Wyświetlacz ma przekątną aż 230 cali i głębię od 7 do 41 metrów przed samochodem. System został opracowany we współpracy z Panasonic Corporation.

Do komunikacji z kierowcą Toyota wykorzystała także podsufitkę i podłogę. Wbudowane w nie światła przyjmują różne kolory, by zasygnalizować, czy włączony jest tryb zautomatyzowanej czy też manualnej jazdy. Jednocześnie, w zależności od tego, do kogo zwraca się Yui, system podświetla miejsce na nogi kierowcy lub pasażera.

LQ przekazuje także informacje o jakości nawierzchni przy pomocy specjalnego urządzenia o nazwie Digital Micromirror Device (DMD) zainstalowanego w przednich światłach. System wykorzystuje milion drobnych lusterek do wyświetlenia kierowcy struktury nawierzchni na drodze.

LQ to pierwszy samochód Toyoty, w którym zastosowano organiczne diody LED na tablicy przyrządów i w zegarach. Zaawansowana tablica rozdzielcza otacza kierowcę, zapewniając bardzo dobrą widoczność.

Funkcje zautomatyzowanego prowadzenia

LQ jest wyposażony w system zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4 według klasyfikacji SAE, który powstał we współpracy z Toyota Research Institute. Możliwości pojazdu zwiększa opracowany wspólnie z Panasonic Corporation automatyczny asystent parkowania. System znajduje miejsce do zaparkowania i wprowadza na nie samochód bez wsparcia kierowcy. W tym celu określa pozycję auta przy pomocy wielu kamer, sonaru, radaru i map 2D, a także kamer zainstalowanych przy miejscach parkingowych. Wszystkie te czujniki i układy monitorują także inne pojazdy oraz pieszych, automatycznie zatrzymując pojazd, jeśli na jego drodze parkowania pojawi się inny obiekt. Rozwiązanie to ułatwia korzystanie z samochodu i zwiększa wykorzystanie miejsc postojowych dzięki temu, że jest w stanie zaparkować auto, pozostawiając tylko 20 cm odstępu od sąsiedniego pojazdu.

Inteligentny fotel kierowcy

Fotel z funkcjami relaksacji oraz zwiększania uwagi kierowcy to pierwsze taki rozwiązanie na świecie, opracowane wspólnie z Toyota Boshoku Corporation. Jego siedziska są wypełnione komorami powietrznymi, w które wtłaczane jest powietrze z klimatyzacji. System pozwala wpływać na kierowcę w zależności od sytuacji na drodze – albo zwiększając jego czujność, albo uspokajając go. Kiedy systemy bezpieczeństwa samochodu rozpoznają, że kierowca jest zmęczony, zwiększają ciśnienie powietrza w oparciu, wspierając tym samym wyprostowaną postawę. Jednocześnie komory powietrzne siedzenia napełniane są chłodnym powietrzem.

Kiedy sytuacja pozwala się odprężyć, na przykład gdy włączony jest tryb zautomatyzowanej jazdy, oparcie jest wypełniane powietrzem w takim kształcie, który sprzyja pogłębieniu oddechu przez kierowcę.

Samochód minusemisyjny

Elektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 litrów powietrza z 60-procentową skutecznością.

Dzięki tej technologii samochody bezemisyjne mogą nie tylko nie zanieczyszczać powietrza podczas jazdy, ale przyczyniać się do jego poprawy. Toyota rozważa wprowadzenie tego typu rozwiązania do swoich komercyjnych samochodów.

Design

Kabina LQ ma futurystyczny kształt z minimalną liczbą widocznych elementów, a jej linie płynnie przechodzą z wnętrza na karoserię. Interfejs Yui jest umieszczony na środku tablicy przyrządów, a nawiewy klimatyzacji są niewidoczne. Wyprodukowana w druku 3D konsola centralna została zaprojektowana w najbardziej korzystny sposób pod względem odporności i masy za pomocą optymalizacji topologicznej. To ułatwiło stworzenie nowoczesnego wnętrza z minimalną liczbą widocznych dla pasażerów konstrukcji wspierających. Szklana pokrywa zewnętrznych drzwi gładko łączy się z wewnętrzną stroną, tworząc zintegrowaną, elegancką całość.

Toyota LQ zostanie zaprezentowana na specjalnej wystawie Future Expo podczas targów w Tokio między 24 października a 4 listopada. Toyota zapowiedziała także, że w ramach programu “Toyota Yui Project Tours 2020” udostępni LQ do testów drogowych. Program zostanie zorganizowany w Tokio między czerwcem a wrześniem 2020 roku. Uczestnicy zostaną wybrani spośród osób, które zgłoszą chęć udziału w testach LQ i Yui za pośrednictwem aplikacji na telefon.

Czytaj również