Dzisiaj jest 28 Marca 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

Nowy Mercedes-Benz EQC

Dodano: 08 września 2018

Dwa lata temu, podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował koncepcję nowej marki produktów i rozwiązań technicznych z zakresu elektromobilności. W połowie 2019 r. nadejdzie moment jej rynkowego debiutu: pierwszym Mercedesem, który trafi do sprzedaży pod marką EQ, będzie model EQC.

 

Jako pierwszy model Mercedes-Benz pod marką produktowo-technologiczną EQ, Mercedes-Benz EQC otrzymał liczne pionierskie detale stylistyczne i charakterystyczne akcenty kolorystyczne. Zarówno na zewnątrz, jaki w kabinie ucieleśnia idiom projektowania w duchu „progresywnego luksusu”. Wynika to z połączenia nieznanej dotąd urody, świadomego starcia elementów cyfrowych z analogowymi, a także płynnego zespolenia intuicyjnego i fizycznego designu.

Muskularne proporcje sprawiają, że EQC jest klasyfikowany jako pojazd typu crossover/SUV. Wydłużona linia dachu i kształt bocznych okien, z nawiązującym do aut coupé spłaszczeniem z tyłu, pozycjonują go pomiędzy SUV-ami a SUV-ami typu coupé.

Szczególnie wyrazistym elementem jest duży czarny panel łączący przednie lampy i grill. Po raz pierwszy jego górną krawędź tworzą włókna światłowodowe, stanowiące wizualny łącznik pomiędzy światłami dziennymi o typowym dla Mercedesa kształcie. Nocą tworzy on niemal nieprzerwany, poziomy pas świetlny. Montowane w standardzie reflektory MULTIBEAM LED otrzymały moduły i wypełnienie w kolorze czarnym, z błyszczącym wykończeniem. Subtelnym potwierdzeniem przynależności do nowej rodziny EQ są kontrastujące akcenty kolorystyczne: niebieskie pasy na czarnym tle oraz napis „MULTIBEAM” – także w kolorze niebieskim.

Również wysokiej jakości wnętrze EQC wyróżnia się awangardowym wzornictwem. Przykład: karbowana krawędź panelu wskaźników, przypominająca żebra chłodzące wzmacniacza hi-fi. Typowa dla Mercedes-Benz forma „skrzydła” jest tu asymetryczna, z wycięciem w sekcji kierowcy – instrumenty sterowania są zwrócone w jego kierunku. Uwagę zwracają błyszczące, kasetowe obudowy płaskich otworów wentylacyjnych z poprzeczkami w kolorze różowego złota.

Zespół napędowy: wysoka dynamika plus efektywność

Jako pierwszy model Mercedes-Benz oferowany pod marką produktowi techniki EQ, model EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowego z dwiema kompaktowymi jednostkami elektrycznymi, po jednej przy każdej z osi. Efekt: EQC ma charakterystykę pojazdu z napędem na cztery koła.

Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 300 kW oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Inżynierowie Mercedes-Benz szczególnie zaangażowali się w zwiększenie komfortu akustycznego – agregaty zostały odizolowane za pomocą gumowych poduszek w dwóch miejscach (połączenie silnika z ramą pomocniczą oraz połączenie ramy z nadwoziem). Rezultat: w kabinie EQC jest wyjątkowo cicho.

Energię do zasilania silników magazynuje litowo-jonowy akumulator o pojemności 80 kWh (NEDC). Zużycie prądu oraz zasięg pojazdu w istotnym stopniu uzależnione są od stylu jazdy. EQC oferuje kierowcy pięć programów jazdy o zróżnicowanej charakterystyce: Comfort, Eco, Max, Range, Sport oraz tryb indywidualnej konfiguracji. W programach bardziej nastawionych na jazdę ekonomiczną ważną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, który zachęca kierowcę do oszczędzania energii. Kierowca może też regulować stopień rekuperacji energii – służą do tego manetki przy kierownicy.

System ECO Assist zapewnia z kolei wszechstronne wsparcie w przewidującym stylu jazdy: m.in. informuje, kiedy warto zdjąć nogę z pedału przyspieszenia – np. dlatego, że pojazd zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości, a dodatkowo oferuje funkcje takie jak żeglowanie oraz specjalna strategia rekuperacji. Uwzględnia przy tym dane z układu nawigacji, systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnych systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).

Czytaj również