Nowy Mercedes-Benz GLA
Dodano: 14 grudnia 2019
Nowy GLA kompletuje obecną generację kompaktowych samochodów Mercedes-Benz jako ósmy taki model w ofercie. Jednocześnie stanowi „bilet wstępu” do gamy SUV-ów z gwiazdą. W porównaniu z poprzednikiem może pochwalić się znacznie bardziej wyrazistym charakterem: z wysokością 1611 mm (1616 mm z relingami dachowymi) przewyższa go o ponad 10 cm.
Czysto i schludnie: nowa funkcja myjni samochodowej
Jako pierwszy model w swojej klasie nowy GLA ma funkcję myjni samochodowej, znaną już ze swojego starszego brata – GLS-a. Za pomocą jednego przycisku lusterka zewnętrzne zostają złożone, a szyby w drzwiach i przesuwany dach – zamknięte. Informacje z czujnika deszczu są wówczas ignorowane, więc wycieraczki pozostają wyłączone. Klimatyzacja przełącza się w tryb recyrkulacji powietrza, a po kilku sekundach wyświetlany jest obraz z przedniej kamery zestawu kamer 360° (o ile takowy jest w wyposażeniu danego egzemplarza), aby pomóc kierowcy podczas wjazdu do myjni. Ustawienia te są automatycznie dezaktywowane, gdy kierowca wyjeżdża z myjni i przekracza prędkość 20 km/h.
Wyjątkowy komfort na długich trasach i mnóstwo radości z jazdy: zawieszenie
Przednia oś nowego GLA korzysta z kolumn typu MacPherson. Zastosowanie wahaczy poprzecznych kutych z aluminium pozwala zmniejszyć masę auta i masy nieresorowane. Zwrotnice wykonane są jako odlewy aluminiowe.
Z tyłu nowy GLA ma zaawansowaną oś czterodrążkową, skonfigurowaną pod kątem maksymalnej stabilności jazdy, jakości resorowania oraz dynamiki wzdłużnej i poprzecznej. Tylną oś zamontowano na ramie pomocniczej odizolowanej od nadwozia za pomocą gumowych tulei, dzięki czemu z zawieszenia na nadwozie przenoszonych jest mniej drgań.
Rozstaw kół względem poprzednika wzrósł o ponad 4 cm – do 1605 i 1606 mm (odpowiednio, przód i tył). Większe nadkola i większa średnica kół (obręcze od 17 do 20 cali) przekładają się na większy prześwit(143 mm, + 9 mm).
Większa przyczepność, gdy trzeba: napęd na wszystkie koła 4MATIC
Opcjonalnie nowy GLA może być wyposażony w stały napęd na wszystkie koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami. Komponenty układu 4MATIC obejmują przystawkę odbioru mocy zintegrowaną ze z automatyzowaną dwusprzęgłową skrzynią biegów oraz mechanizm różnicowy tylnej osi ze sprzęgłem wielopłytkowym. Sprzęgło składa się z sześciu talerzy (12 powierzchni ciernych) z powłoką z włókna węglowego i jest w stanie przenosić moment obrotowy o wartości nawet 1000 niutonometrów. Do stopnia jego zużycia przystosowano mechanizm automatycznej regulacji.
W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, w którym zastosowano układ hydrauliczny, w nowym GLA sprzęgło jest napędzane elektromechanicznie. Podczas normalnej w programach Eco/Comfort bazowy rozkład momentu (oś przednia: oś tylna) wynosi 80:20, a w programie Sport – 70:30. W trybie terenowym sprzęgło działa jak blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozkład siły napędowej wynosi 50:50.
Mocne i efektywne: silniki
Nowy GLA korzysta z 4-cylindrowych jednostek benzynowychi wysokoprężnych, które na potrzeby nowej generacji kompaktowych Mercedesów zostały całkowicie zmodernizowane. W porównaniu z poprzednią generacją silników charakteryzują się znacznie wyższą mocą oraz lepszą efektywnością. W planach jest także lokalnie bezemisyjny model z hybrydowym układem napędowym plug-in trzeciej generacji.
Bazowy wariant GLA 200 korzysta z 1,33-litrowego silnika benzynowegoo mocy 163 KM z funkcją odłączania cylindrów przy częściowym obciążeniu.
Czytaj również
- EM90 poszerza portfolio Volvo
- Opel Corsa z napędem hybrydowym
- SpaceTourer – nowy minivan Citroena
- Fiat pokazał nowego pick-upa Titano
- Honda prezentuje model e:Ny1 EV 2023
- Nowe MINI Countryman
- Citroen C5 X w nowej, limitowanej edycji
- Nowy Opel Corsa wjeżdża do Polski
- Alfa Romeo 33 Stradale
- Fiat prezentuje model 600e
- Toyota Prius – nowa hybryda plug-in
- Nowe BMW serii 5 Limuzyna
- Citroen zaprezentował model C4 X
- Lancia Pu+Ra HPE
- Nowy Wrangler 2024