Dzisiaj jest 29 Marca 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Odświeżone Audi RS 3 Sportback

Dodano: 20 lutego 2017

Nowe Audi RS 3 Sportback zajmuje poczesne miejsce wśród sportowych modeli segmentu samochodów kompaktowych oferowanych przez producenta z Ingolstadt. Po światowej premierze Audi RS 3 Limousine na wystawie Paris Motor Show 2016, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie zadebiutuje nowe Audi RS 3 Sportback. Najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik pięciocylindrowy, nadzwyczajna dynamika i sportowy wygląd sprawiają, że prowadzenie tego auta dostarcza mnóstwo radości.

 

Od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy

Za świetnymi osiągami Audi RS 3 Sportback stoi silnik 2.5 TFSI – najmocniejsza na świecie pięciocylindrowa jednostka napędowa produkcji seryjnej. Motor ma 294 kW (400 KM) mocy, o 33 KM więcej mocy niż poprzednik i dzięki m.in. swej aluminiowej skrzyni korbowej, jest lżejszy o 26 kg. Jego maksymalny moment obrotowy: 480 Nm, dostępny już przy 1700 obr./min pozostaje niezmienny aż do 5850 obr./min. Wyposażone w tą jednostkę Audi RS 3 Sportback, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,1 sekundy. Doskonałemu przyspieszeniu towarzyszy jedyne w swoim rodzaju brzmienie pięciocylindrowego silnika, powstające w wyniku zróżnicowania kolejności zapłonu poszczególnych cylindrów. Zapłon następuje na zmianę w cylindrach sąsiadujących ze sobą i od siebie oddalonych. Na życzenie, Audi może zwiększyć ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną, z 250 km/h do 280 km/h. 

By uzyskać jeszcze bogatszą mieszankę, nowy silnik 2.5 TFSI wyposażono w podwójny układ wtrysku: do komór spalania i do kolektora dolotowego. Po stronie wydechowej, system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system kontroluje czas otwarcia zaworów (w zależności od stopnia otwarcia przepustnicy i od liczby obrotów), tak by zużycie paliwa przy niskich i częściowych obciążeniach było małe, a przy obciążeniu pełnym, reakcja na wciśnięcie pedału gazu była bardziej spontaniczna, a moc silnika w pełni wykorzystana. W testach zużycia paliwa cyklu NEDC, RS 3 Sportback spala 8,3 l benzyny na 100 km, emitując przy tym 189 g CO2 na km.

Stały napęd na cztery koła quattro ze zmiennym rozkładem mocy

Siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic oraz stały napęd na cztery koła quattro, przenoszą moc jednostki napędowej bezpośrednio na jezdnię. Elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe naprzemiennie rozdziela moment napędowy między osiami. Im bardziej sportowo jedzie kierowca, tym szybciej i częściej większa część momentu dociera do tylnej osi. Standardowo, kierowca zarządza stałym napędem na cztery koła quattro używając systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Za jego pomocą osoba prowadząca pojazd może też zmieniać ustawienia układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów S tronic, zarządzać pracą silnika oraz sterować ruchomymi klapami w układzie wydechowym i opcjonalnym, sportowym zawieszeniem RS plus z adaptacyjnym systemem kontroli amortyzacji. Kierowca może wpływać na sposób pracy tych elementów, wybierając jeden z trybów: auto, dynamic, comfort lub individual. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC z selektywnym rozkładem momentu między kołami i ze specjalnym trybem sportowym dostosowanym do użytkowania w modelu typu RS sprawia, że pojazd doskonale się prowadzi.

Poszerzony rozstaw kół i sportowe zestrojenie zawieszenia

Progresywny układ kierowniczy, czterowahaczowa oś tylna i sztywno zestrojone zawieszenie, które w porównaniu z modelem A3 obniżono o 25 mm, zapewniają doskonałą stabilność połączoną z ogromną dynamiką. Rozstaw kół przedniej osi jest o 20 mm większy od rozstawu kół w modelu bazowym. Odpowiednio szersze są też przednie wnęki kół. Standardowo, w Audi RS 3 Sportback producent montuje 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 235/35, za którymi umieszczono tarcze hamulcowe o średnicy 370 mm. Opcjonalnie można wybrać tarcze ceramiczne, wzmocnione włóknem węglowym. Na tylnej osi stosowane są tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm. 

Wyrazista stylistyka RS

Na pierwszy rzut oka na Audi RS 3 Sportback, siłę samochodu podkreśla wyrazista osłona chłodnicy Singleframe z lśniącą czernią kratownicą o strukturze plastra miodu, duże wloty powietrza oraz wyraźne, kanciaste progi. Przód auta wydaje się być szerszy, a wrażenie takie pojazd osiąga dzięki przeprojektowanej dolnej krawędzi przedniego zderzaka, tzw. blade’owi. Jego końcówki mają kształt wąskich, pionowych kominów. Reflektory diodowe z wyrazistą sygnaturą świetlną należą do wyposażenia seryjnego, a na życzenie Audi dostarcza reflektory diodowe Matrix. Z tyłu pojazdu uwagę przykuwa typowy dla modeli RS, wyrazisty spoiler na krawędzi dachu, dyfuzor i dwie duże, owalne końcówki rur układu wydechowego RS. Napis quattro w dolnej strefie osłony chłodnicy Singleframe, podobnie jak emblemat RS na jej kratownicy i na pokrywie bagażnika, podkreślają dynamiczną stylistykę Audi RS 3 Sportback.

Laptimer, wskaźnik ciśnienia ładowania i specjalny ekran RS

Tarcze obydwu okrągłych zegarów na desce rozdzielczej mają kolor czarny, ich wskazówki są czerwone, a podziałki białe. System informacji kierowcy umiejscowiony pomiędzy nimi zawiera wskaźnik ciśnienia ładowania, wskaźnik temperatury oleju oraz tzw. laptimer. Oferowany opcjonalnie Audi virtual cockpit, dodatkowo wyświetla dane systemów infotainment. Dostępny w nim specjalny ekran RS zmienia grafikę wirtualnego kokpitu, przesuwając obrotomierz na środek. Po jego bokach pojawiają się wtedy informacje o momencie obrotowym, siłach przeciążenia i o ciśnieniu w oponach. Jeżeli skrzynia biegów pracuje w trybie manualnym, to w przypadku zbliżania się do maksymalnej liczby obrotów, kolorowa skala podziałki wzywa kierowcę do zmiany na wyższy bieg, co można zrobić przy pomocy manetki przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów.

Sportowe wnętrze i wysoki komfort

Standardowo, we wnętrzu Audi RS 3 Sportback znajdziemy sportowe fotele z czarnej skóry Feinnappa. Na życzenie dostępne są przednie fotele sportowe RS o ostrzejszych konturach i ze zintegrowanymi zagłówkami. W obu wariantach, oparcia siedzeń zdobią emblematy RS. 

Sportowa kierownica skórzana RS ma spłaszczone u dołu koło, a na jej ramionach umieszczono przyciski sterujące systemem infotainment. Centralnym elementem obsługi, jest regulator obrotowo-przyciskowy na konsoli tunelu środkowego. Opcjonalnie, na jego powierzchni znaleźć się może powierzchnia dotykowa, tzw. touchpad. Za jego pomocą kierowca może poruszać się po listach menu, powiększać i pomniejszać mapy oraz wprowadzać określone znaki. W standardzie systemu jest również funkcja swobodnego wyszukiwania, która już po wprowadzeniu kilku liter podpowiada wyszukiwane hasło. Sterowanie głosowe reaguje na pytania i polecenia wydawane językiem potocznym.

Online z Audi connect

Audi RS 3 Sportback oferuje szeroki wachlarz systemów i funkcji typu infotainment. Moduł LTE daje dostęp do usług online z koszyka oferowanego przez Audi connect, w tym do nawigacji Google Earth i Google Street View oraz do informacji o cenach paliwa, pogodzie, warunkach podróży i o natężeniu ruchu. Aplikacja Audi MMI connect App umożliwia przeniesienie kalendarza z osobistego smartfona, wprost do systemu MMI. Ponadto kierowca może przesyłać cele podróży i punkty specjalne z Map Google do systemu nawigacji samochodowej oraz korzystać z tzw. streamingu muzycznego. Apple Car Play lub Android Auto pozwalają na wyświetlanie na ekranie w samochodzie wybranych aplikacji smartfonowych, m.in. połączeń telefonicznych, nawigacji czy aplikacji muzycznych. Ponadto system nawigacji posiada punkt Hotspot sieci bezprzewodowej, dający mobilnym urządzeniom pasażerów dostęp do Internetu. 

Inne nowoczesne rozwiązania elektroniczne, które znaleźć można na pokładzie nowego Audi RS 3 Sportback, to Audi phone box, system muzyczny Bang & Olufsen Sound System o mocy 705 W oraz pakiet systemów wsparcia kierowcy. Asystent jazdy w korkach i w spowolnionym ruchu, o ile prędkość pojazdu nie przekroczy 65 km/h, utrzymuje odstęp od jadącego przed nim pojazdu i na krótko może przejąć kontrolę nad prowadzeniem auta. Nowością w modelu Audi RS 3 Sportback jest asystent bezpieczeństwa, który w razie potrzeby samoczynnie zatrzymuje auto, a także asystent ruchu poprzecznego. Podczas wyjeżdżania tyłem z prostopadłego miejsca parkingowego, monitoruje on drogę za naszym samochodem, ostrzegając przed nadjeżdżającymi pojazdami.

Czytaj również