Dzisiaj jest 20 Kwietnia 2024, Sobota, imieniny obchodzą:

Światowa premiera Golfa w Wolfsburgu

Dodano: 14 listopada 2016

Volkswagen zaprezentował w Wolfsburgu mocno zmodernizowanego Golfa, który jest najpopularniejszym modelem w historii koncernu. Centralnym punktem zmian w Golfie z roku modelowego 2017 są – obok nowych silników, bardziej wyrazistej stylistyki i nowych systemów asystujących – systemy informacyjno-rozrywkowe nowej generacji. Po raz pierwszy na świecie w samochodzie klasy kompaktowej system multimedialny („Discover Pro”) można obsługiwać przy pomocy gestów.

 

Nowe silniki TSI i nowa 7-biegowa przekładnia DSG. Oprócz nowoczesnych systemów elektronicznych nowego Golfa wyposażono w zmodernizowane silniki TSI z rodziny EA211. Debiutuje nowa benzynowa jednostka turbo – 1.5 TSI Evo. Jest to czterocylindrowy silnik o mocy 110 kW/150 KM wyposażony w system odłączania cylindrów (ACT). Pojawi się również wersja Blue Motion z silnikiem osiągającym moc 96 kW/130 KM. Volkswagen zaaplikował także dodatkową porcję mocy Golfowi GTI – będzie on teraz rozwijał 169 kW/230 KM oraz 180 kW/245 KM (GTI Performance). Nowa 7-biegowa przekładnia DSG (z dwoma sprzęgłami) – jako bardziej efektywna – będzie stopniowo zastępowała w Golfie wszystkie 6-biegowe przekładnie DSG.

Wyrazista, precyzyjna stylistyka i nowe światła LED. W swojej głównej fabryce w Wolfsburgu Volkswagen prezentuje odmienionego Golfa w wersjach dwu- i czterodrzwiowej, Golfa Varianta, a także wersje sportowe – Golfa GTI i Golfa GTE. Dzięki zmodyfikowanej stylistyce auto prezentuje się jeszcze atrakcyjniej niż dotąd. Wśród zmienionych elementów znajdują się przedni i tylny zderzak, nowe reflektory halogenowe z diodowymi światłami do jazdy dziennej, nowe reflektory LED-owe zamiast ksenonowych, nowe błotniki z przodu, nowe tylne lampy w technologii LED (seryjne we wszystkich wersjach Golfa), a także nowe – wzory obręczy kół z lekkich stopów oraz lakiery. Wnętrze Golfa z roku modelowego 2017 wzbogacają ponadto nowe dekoracyjne panele i wzory tapicerki. Liczba wersji wyposażenia nie ulega zmianie.

Stylistyka w szczegółach – jeszcze bardziej wyrazisty design

Charakterystyczny przód nadwozia.
 Dzięki nowym detalom stylistycznym niepowtarzalny przód karoserii Golfa zyskał jeszcze większą wyrazistość. Stylistyczną perfekcję uzyskano dzięki połączeniu osłony chłodnicy z reflektorami. Chromowana listwa znajdująca się w dolnej części osłony chłodnicy została przedłużona zarówno z lewej, jak i z prawej strony (w GTI jest lakierowana na czerwono, a w GTE – na niebiesko) i wraz z LED-owymi światłami do jazdy dziennej sięga aż do nowych diodowych reflektorów (zależnie od wersji są one seryjne lub opcjonalne i w nowym Golfie zastępują reflektory ksenonowe). Wloty powietrza chłodzącego w dolnej części zderzaka również mają zmieniony kształt, by bardziej podkreślały szerokość nadwozia Golfa. W sumie nowe detale sprawiają, że model ten stał się jeszcze bardziej wyrazisty stylistycznie. Inny szczegół sprawiający, że wygląd Golfa stał się atrakcyjniejszy – we wszystkich wersjach z automatycznym systemem regulacji odstępu od poprzedzającego auta (ACC) oraz/lub z systemem Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego (City) i rozpoznawania pieszych radarowy czujnik niezbędny do właściwego funkcjonowania tych systemów nie znajduje się już w widocznym miejscu w dolnej części zderzaka, lecz jest ukryty za znaczkiem VW na osłonie chłodnicy. Rozwiązanie to dotyczy wszystkich Golfów z silnikami TDI, TSI, napędzanych gazem ziemnym, a także wersji GTD i GTI.

Seryjne tylne lampy w technologii LED. Nowy charakter zyskała również tylna część nadwozia – wszystkie Golfy oraz Golfy Variant są od teraz wyposażane w diodowe lampy. W przeciwieństwie do wielu standardowych rozwiązań tego typu, w lampach Golfa żadne funkcje nie są realizowane z wykorzystaniem tradycyjnych żarówek. W swojej najbogatszej wersji diodowe lampy (dostępne dla Golfów 2- i 4-drzwiowych) mają ponadto funkcję kierunkowskazów, z zewnątrz można je też rozpoznać po białych, wąskich paskach diod, które w czasie gdy kierunkowskaz znajduje się w użyciu emitują światło pomarańczowe. Ponadto w najbogatszej wersji lampy w charakterystyczny sposób zmieniają rodzaj światła ze zwykłego LED-owego na również LED-owe światło hamowania.

Jeszcze bardziej eleganckie wnętrze. Dział stylistyczny Volkswagena „Color & Trim” przygotował do Golfa nowe ozdobne panele na drzwiach, tablicy rozdzielczej i na środkowej konsoli, a także nowe wzory tapicerki.

Golf GTI. Sportowe wersje GT można odróżnić od innych po tym, że zamiast chromowanej listwy w osłonie chłodnicy i w reflektorach mają aplikacje dostosowane kolorystycznie do charakteru modelu. Jednym z ważniejszych wyróżników wersji GTI jest czerwony pasek na osłonie chłodnicy. Znajdują się na niej jeszcze inne elementy w tym kolorze, czerwone akcenty umieszczono ponadto w podwójnych seryjnych diodowych reflektorach. Z tyłu Golfa GTI z 2017 roku można rozpoznać nie tylko po nowym zderzaku i LED-owych reflektorach, lecz także po chromowanych końcówkach wydechu, które mają większą średnicę.

Golf GTE. Tak jak GTI ma typowe elementy w kolorze czerwonym, tak najnowszego Golfa GTE jako hybrydę typu plug-in od innych wersji odróżniają detale o niebieskiej barwie. Niebieskie wstawki w nowych LED-owych reflektorach, również seryjnych, podkreślają dynamiczny charakter oszczędnego Golfa GTE.

Golf Variant. Tradycyjnie najbardziej wszechstronną wersją Golfa jest kombi. Najnowsza odmiana Varianta również ma teraz swoją światową premierę. Dzięki zmienionemu zderzakowi z tyłu auto wydaje się jeszcze dłuższe i bardziej eleganckie. Z tyłu również znajdują się seryjne ledowe lampy. Podobnie jak Passat Variant, również Golf w wersji kombi może być teraz wyposażony (opcjonalnie) w eleganckie, wkomponowane w dyfuzor chromowane i w kształcie trapezu końcówki układu wydechowego.

Jeszcze bardziej cyfrowy Golf – Active Info Display, system sterowania gestami i usługi internetowe

Cyfrowe zegary i sterowanie gestami.
 Nowości w zmodernizowanym Golfie najszybciej można zauważyć we wnętrzu – to dlatego, że model 2017 roku ma nowe i w coraz większym stopniu cyfrowe wskaźniki oraz elementy obsługi. Ich głównym elementem jest zastosowany po raz pierwszy w tym modelu Active Info Display oraz pierwszy w Volkswagenie system multimedialny sterowany gestami. Zgodnie z jego wymaganiami Volkswagen zmodernizował wszystkie wersje systemu informacyjno-rozrywkowego dostępnego w różnych odmianach Golfa. Jego najważniejsze cechy to nowy, jeszcze bardziej elegancki wygląd, większy dotykowy ekran i, jak wspomniano wyżej, topowa wersja „Discover Pro”, która może być obsługiwana przy pomocy gestów; to pierwsze takie rozwiązanie dostępne w samochodzie klasy kompaktowej.

Active Info Display – cyfrowy kokpit

Wskaźniki nowej generacji.
 Active Info Display znajdujący się w wyposażeniu Golfa to w pełni cyfrowy wyświetlacz mający wiele interaktywnych funkcji. Znajdują się na nim wirtualne wskaźniki wyświetlane na 12,3-calowym kolorowym ekranie dzięki specjalnemu oprogramowaniu. Mapy systemu nawigacyjnego mogą być edytowane w formacie 2D lub 3D. Rozdzielczość 1.440 x 540 pikseli pozwala na bardzo szczegółowe i wyraźne przedstawienie wszystkich elementów. System zawiera pięć profili informacyjnych, różniących się rodzajem przekazywanych informacji oraz grafiką. Kierowca może wybierać między profilami „Classic”, „Zużycie paliwa i zasięg”, „Wydajność”, „Moc i systemy asystujące” oraz „Nawigacja”. Dobrym przykładem tego, jak działają interaktywne elementy wyświetlacza Active Info dostarcza profil „Nawigacja”. Po jego wybraniu tarcze prędkościomierza i obrotomierza zostają przesunięte na boki ekranu, by zostawić na środku więcej miejsca na mapę nawigacji. Zależnie od potrzeb, dane dotyczące parametrów jazdy, nawigacji czy systemów asystujących mogą zostać wyświetlone w obrębie tarcz prędkościomierza i obrotomierza. Numery telefonów czy okładki płyt CD również mogą pojawić się na ekranie Active Info. Grafika wyświetlanych elementów jest różna w różnych modelach – w Golfie GTI rolę koloru kontrastowego pełni czerwień, w Golfie GTE jest to kolor niebieski. Volkswagen oferuje Active Info Display jako wyposażenie dodatkowe do wszystkich wersji Golfa, zamiast wskaźników analogowych.

MIB najnowszej generacji – po raz pierwszy ze sterowaniem przy pomocy gestów

Światowa premiera.
 Wraz z pojawieniem się zmodernizowanego Golfa premierę w samochodzie klasy kompaktowej święci system sterowania przy pomocy gestów. Będzie go można zamówić w chwili pojawienia się na rynku nowego rocznika Golfa, do urządzenia „Discover Pro”, będącego elementem modułowych systemów multimedialnych (MIB).

6,5 do 9,2 cala. Stosowane dotąd w Golfie systemy multimedialne Volkswagen zastępuje sprzętem nowej generacji, skonstruowanym przy wykorzystaniu elementów MIB. Wszystkie urządzenia mają nowy design i większe ekrany dotykowe; ich nazwy nie ulegają zmianie. Dotychczasowe „Compositon Touch” i „Composition Colour” z 5-calowymi ekranami (rozdzielczość 400 x 240 pikseli) zostają zastąpione przez nowy system „Composition Colour” z dotykowym ekranem o przekątnej 6,5 cala i rozdzielczości 800 x 480 pikseli; system „Composition Touch” z czarno-białym wyświetlaczem zostaje wycofany z oferty. Wyższy stopień zaawansowania prezentowały dotąd systemy multimedialne „Composition Media” oraz „Discover Media” (z nawigacją), wyposażone w 6,5-calowe ekrany. Zostają one teraz zastąpione przez multimedia noszące takie same nazwy, ale mające w wyposażeniu ekrany o przekątnej 8 cali. Nie zmienia się ich rozdzielczość wynosząca 800 x 480 pikseli. Najwyższej klasy sprzęt informacyjno-rozrywkowy „Discover Pro” (z nawigacją) będzie miał teraz dotykowy monitor 9,2-calowy zamiast 8-calowego; jego rozdzielczość wzrośnie z 800 x 480 do 1.280 x 640 pikseli. Jako pierwszy system multimedialny Volkswagena, „Discover Pro” – oprócz systemu obsługi zbliżeniowej, dotykowej oraz przy pomocy głosu – ma też system obsługi przy pomocy gestów. Jest to zupełna nowość w segmencie samochodów kompaktowych. W ciągu 2017 roku Volkswagen wprowadzi nowe systemy multimedialne w wielu innych modelach.

„Discover Pro” w szczegółach. System multimedialny „Discover Pro” stworzony w oparciu o platformę MIB zawiera nie tylko 9,2-calowy wyświetlacz w rozdzielczości zwiększonej ze 117 do 155 dpi, ale też ma zupełnie nową stylistykę. Inaczej niż w wypadku systemu stosowanego w Golfie do tej pory, z ekranem o przekątnej 8 cali, sprzęt multimedialny nowego Golfa jest osłonięty elegancką szklaną ramką (to samo dotyczy też nowego systemu „Discover Media”). W wypadku „Discover Pro” zrezygnowano z tradycyjnych przycisków i pokręteł, cała obsługa odbywa się przy pomocy dotykowego ekranu oraz pięciu pól znajdujących się po jego lewej stronie. Na tej pionowej listwie na lewo od ekranu umieszczono pola uruchamiające funkcje zbiorcze: „Menu”, „Home”, „On/Off”, „Głośniej” i „Ciszej”. Chodzi o to, by podstawowe czynności, jak np. zwiększenie lub zmniejszenie głośności radia, kierowca mógł wykonać błyskawicznie i w każdej chwili. To samo dotyczy komendy „Home”, dzięki której kierowca może w ułamku sekundy z dowolnego podmenu wrócić do menu głównego.

Indywidualnie konfigurowany ekran główny. Kierowca może samodzielnie skonfigurować główny ekran systemu „Discover Pro”, co nie było możliwe w poprzedniej wersji. Po lewej stronie monitora zawsze znajduje się duże pole, na którym pojawiają się wskazania nawigacji, po prawej natomiast umieszczono dwa mniejsze pola. Obydwa są aktywne, a kierowca może sam przypisać im funkcje, które są dla niego szczególnie ważne – np. na górnym polu może zakodować wybraną stację radiową czy mediatekę, a na dolnym – listę kontaktów telefonicznych. Gdy kierowca wyszukując żądanej funkcji w jakimkolwiek innym menu dotknie (jak w smartfonie) pola „Home”, wróci do skonfigurowanego przez siebie głównego ekranu.

Gesty, dotyk i mowa. System „Discover Pro” obsługuje się, jak zaznaczono wcześniej, przy pomocy gestów (ta możliwość istnieje po raz pierwszy), a także poprzez dotyk lub wydając polecenia głosem. Oczywiście nowy system „Discover Pro” ma funkcję zbliżeniową, która po przysunięciu dłoni do ekranu otwiera kolejne funkcje w menu. Chociaż systemy multimedialne Golfa mają niespotykaną dotąd liczbę funkcji oraz występują w wielu wersjach wyposażenia, ich obsługa jest – jak zawsze u Volkswagena – prosta i intuicyjna.

System sterowania przy pomocy gestów. Uruchamianie poszczególnych funkcji gestem ręki jest możliwe w odniesieniu do różnych menu. Pociągnięcie dłonią powoduje, że pola w menu, które są umieszczone poziomo przesuwają się w lewą bądź w prawą stronę. Dzięki temu kierowca może przechodzić do kolejnych funkcji w menu głównym, może zmieniać stacje radiowe, przesuwać w przód lub w tył listy utworów muzycznych, czy też wertować galerię zdjęć albo okładki albumów muzycznych. Odpowiednie podświetlenie wskazuje kierowcy, które funkcje reagują na obsługę przy pomocy ruchów ręki. Aby była ona łatwiejsza pola, które zareagowały na gest dłoni sygnalizują to graficznie, emitowany jest ponadto sygnał akustyczny (funkcję tę można wyłączyć).

Sprzęgnięty z Internetem i w pełni kompatybilny. Kolejnymi elementami wyposażenia systemu multimedialnego „Discover Pro” są między innymi: wzmacniacz o mocy wyjściowej 4 x 20 wat, odtwarzacz DVD, dwa wejścia USB (współpracujące z Apple), dwa czytniki kart SD, wejście AUX-IN, dysk SSD o pojemności 10 GB, cały zestaw funkcji do odtwarzania muzyki i projekcji filmów, jukebox, odtwarzacz podcastów, system obsługi zbliżeniowej i sterowania głosem, a także system nawigacyjny. W wyposażeniu dodatkowym znajdują się: „Rear View” (kamera przekazująca obraz za samochodem), DAB+, nawet dwa dodatkowe wejścia USB oraz dwa interfejsy dla telefonów komórkowych. Swoje smartfony kierowca i pasażer mogą odłożyć w Golfie do specjalnego boksu (opcja, w ramach zestawu „Comfort” do podłączania telefonów). Znajdujący się w boksie telefon jest ładowany indukcyjnie (czyli bezprzewodowo) i zostaje sprzężony z anteną zewnętrzną (wg standardu QI). Do wyposażenia dodatkowego należą ponadto usługi dostępne w ramach Car-Net, takie jak „App Connect”, „Security & Service” (nowość w Golfie) oraz „Guide & Inform”. Funkcje systemu multimedialnego wzbogaca ponadto aplikacja „Media Control” (w opcji).

„Media Control”. Dzięki aplikacji „Media Control” Volkswagen umożliwia kierowcy podłączenie tabletów (i smartfonów) do samochodowych multimediów. Za pomocą tej aplikacji można sterować wieloma funkcjami posługując się tabletem. Wystarczy podłączyć go bezprzewodowo z systemem „Discover Media” albo „Discover Pro” i gotowe. W ten sposób można korzystać z funkcji sterowania radiem, ze wszystkich urządzeń audio i wideo (jak USB, CD czy DVD, twardy dysk), a także z nawigacji. W menu ukazują się wtedy m.in. nazwisko wykonawcy utworu muzycznego, tytuł albumu i jego okładka. W menu nawigacji obok funkcji standardowych znajdują się również inne – np. wyszukiwanie adresów w Internecie i możliwość ustawienia ich w nawigacji jako celu podróży. Poza tym pasażerowie siedzący z tyłu mogą importować do nawigacji wpisy znajdujące się w książce adresowej na ich tablecie lub w smartfonie. W ten sposób „Media Control” staje się mobilnym rozszerzeniem systemu multimedialnego w samochodzie, a także pełni rolę niedrogiego sprzętu służącego rozrywce osób podróżujących na tylnych siedzeniach.

Czytaj również