Dzisiaj jest 28 Marca 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

Toyota Mirai drugiej generacji

Dodano: 16 lutego 2020

Toyota jest światowym liderem wodorowej motoryzacji, o czym zdecydował rynkowy sukces sedana Mirai oraz zasilanego wodorem miejskiego autobusu SORA. Toyota Mirai pierwszej generacji zadebiutowała w 2014 roku i szybko stała się najczęściej wybieranym samochodem na ogniwa paliwowe na świecie. Teraz koncern kończy przygotowania do wprowadzenia na rynek drugiej generacji tego zaawansowanego technologicznie modelu, która otworzy przed wodorową motoryzacją zupełnie nowe perspektywy.

 

Toyota Mirai – wodorowy bestseller

Mirai pierwszej generacji przyspieszył wzrost świadomości na świecie na temat technologii wodorowych oraz nowych możliwości, jakie one tworzą dla rozwoju czystego, zrównoważonego transportu. Choć wyróżnikiem tego modelu była nowatorska technologia napędu, jego twórcy poświęcili wiele uwagi praktyczności codziennego użytkowania – auto miało zasięg około 500 km, jego tankowanie trwało kilka minut, a podczas jazdy nie emitował żadnych substancji oprócz wody. Do tej pory Toyota sprzedała na całym świecie 10 000 egzemplarzy Mirai. Równocześnie firma wspiera rozwój infrastruktury tankowania wodoru na kluczowych rynkach.

Toyota Mirai drugiej generacji

W październiku 2019 roku na targach Tokyo Motor Show Toyota zaprezentowała koncepcyjną wersję Toyoty Mirai 2. generacji. Prototyp stanowił wyraz nowych standardów, jakie ten model wyznaczy na rynku samochodów z ogniwami paliwowymi pod względem technologii, osiągów i designu.

Rynkowa premiera Toyoty Mirai 2. generacji jest zaplanowana na koniec 2020 roku, początkowo w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie. Samochód nie tylko zademonstruje atuty nowej technologii bezemisyjnego napędu na ogniwa paliwowe, ale także będzie stanowił dowód, że auto z alternatywnym napędem może mieć jednocześnie atrakcyjny design i zapewniać bardzo dobre wrażenia z jazdy.

Wydajność to jedno z najważniejszych kryteriów oceny samochodu – w szczególności bezemisyjnego. Zasięg Toyoty Mirai drugiej generacji wzrośnie w porównaniu z obecnym modelem o około 30%. Wynika to z udoskonaleń systemu ogniw paliwowych oraz pochodzącego z napędu hybrydowego systemu zarządzania energią, a także z zastosowania większych zbiorników paliwa. Nowy model otrzymuje aż trzy zbiorniki wodoru – jeden dłuższy i dwa krótsze – których łączna pojemność pozwala zatankować o kilogram wodoru więcej niż w poprzednim Mirai.

„Naszym celem było opracowanie samochodu, którym nasi klienci będą chcieli jeździć przy każdej okazji. Skupiliśmy się na budowie auta o atrakcyjnym, budzącym emocje wyglądzie i dynamicznym napędzie, którego osiągi zapewnią radość z jazdy” – powiedział Yoshikazu Tanaka, główny inżynier nowej Toyoty Mirai. – „Chcę, żeby klienci wybierali Mirai nie tylko ze względu na technologię ogniw paliwowych, ale przede wszystkim dlatego, że chcą jeździć właśnie tym samochodem, który – tak się składa – ma wodorowy napęd. Kontynuujemy prace rozwojowe nad nowym modelem, koncentrując się na tym właśnie celu. Mamy nadzieję, że z nowym Mirai będziemy liderem wodorowej motoryzacji”.

Stylowa i komfortowa limuzyna

Nowa stylistyka Toyoty Mirai wyraża się w obniżonych liniach bocznych, eleganckich proporcjach, opływowym, energicznym nadwoziu i 20-calowych obręczach kół, które łącznie tworzą mocny, wyróżniający się wygląd samochodu.

Wnętrze samochodu to nowoczesna, komfortowa przestrzeń o przejrzystej strukturze. Koncentracja na kierowcy wyraża się poprzez kształt deski rozdzielczej oraz łatwy dostęp do 12,3-calowego ekranu dotykowego na konsoli centralnej. Nowa platforma TNGA i inteligentny rozkład komponentów samochodu pozwoliły swobodnie wygospodarować miejsce dla pięciu pasażerów.

Architektura TNGA i nowy napęd

Większa swoboda w opracowaniu budzącego emocje designu to tylko jedna z wielu korzyści nowej, tylnonapędowej platformy Toyoty Mirai. Modułowa platforma została tak opracowana, by można było na niej zamontować różnego rodzaju napędy – w tym napęd na ogniwa paliwowe. Nowa architektura zapewnia Mirai większą sztywność nadwozia, która przekłada się na zwinność i szybsze reakcje na działania kierowcy. Nowy model ma też niżej położony środek ciężkości, który sprawia, że auto jest bardziej zwrotne i przyjemniej się prowadzi.

Efektywniejsza praca systemu ogniw paliwowych nie tylko pozwoliła zwiększyć zasięg auta na jednym tankowaniu, ale też przekłada się na bardziej płynne, linearne przyspieszenie, większą kulturę pracy napędu i jego bezpośrednie reakcje. Auto łatwiej się prowadzi na krętych drogach, a maksymalny moment obrotowy dostępny w pełnym zakresie prędkości zapewnia dynamikę i poczucie mocy w każdej sytuacji na drodze – zarówno w mieście, jak i na autostradzie.

Czytaj również