Toyota prezentuje wodorowe koncepty
Dodano: 02 grudnia 2017
Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.
Pojazd użytkowy dający korzyści całej społeczności
Sora to autobus, który służy ludziom i jest przyjazny dla środowiska, zaś jego przydatność nie ogranicza się tylko do funkcji transportowych. Do zasilania autobusu zaadaptowano system ogniw paliwowych opracowany dla wodorowego samochodu Mirai (TFCS, Toyota Fuel Cell System), który odznacza się doskonałą charakterystyką ekologiczną. Napęd nie emituje dwutlenku węgla ani jakichkolwiek niepożądanych substancji, w szczególności tlenków azotu czy cząstek stałych. Autobus Sora wyposażony jest w wydajny system zasilania, który może pełnić rolę awaryjnego źródła prądu, dostarczającego zewnętrznym odbiornikom do 235 kWh energii elektrycznej przy mocy maksymalnej 9 kW.
Innowacyjne wyposażenie
Projektanci Toyoty wyposażyli autobus Sora w wiele nowatorskich rozwiązań, które do tej pory nie były jeszcze stosowane w Japonii. Należą do nich automatycznie składane siedzenia w miejscu przeznaczonym dla wózków dziecięcych czy inwalidzkich, które tworzą dodatkowe miejsca siedzące, gdy przestrzeń ta nie jest wykorzystywana przez wózki.
System automatycznego zatrzymywania się na przystankach śledzi linię prowadzącą na powierzchni jezdni i wykorzystując automatyczne sterowanie oraz hamowanie zatrzymuje autobus o 3 do 6 cm od krawędzi przystanku i nie więcej niż 10 cm przed lub za wyznaczoną linią czoła pojazdu. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie, co ma szczególne znaczenie dla pasażerów z wózkami dziecięcymi i korzystających z wózków inwalidzkich.
Technologie bezpieczeństwa
Nowością na japońskim rynku są także technologie bezpieczeństwa zastosowane w autobusie Sora. System monitorowania otoczenia opiera działanie na ośmiu wysokorozdzielczych kamerach umieszczonych wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Układ wykrywa pieszych lub rowerzystów wokół autobusu i ostrzega kierowcę o ich obecności za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych.
Funkcja kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu przyspieszaniu z myślą o bezpieczeństwie stojących pasażerów. Do ich komfortu przyczynia się także naturalny dla napędu elektrycznego brak konieczności zmiany biegów, który eliminuje szarpnięcia.
Większa wygoda dzięki ITS Connect
System ITS Connect, wykorzystujący łączność między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową do poprawy bezpieczeństwa jazdy, wraz z systemami wspierającymi konwoje autobusów oraz zapewniającymi pierwszeństwo na światłach (system PTPS, Public Transportation Priority Systems), zwiększają możliwości, szybkość, punktualność i wygodę transportu autobusowego.
Czytaj również
- EM90 poszerza portfolio Volvo
- Opel Corsa z napędem hybrydowym
- SpaceTourer – nowy minivan Citroena
- Fiat pokazał nowego pick-upa Titano
- Honda prezentuje model e:Ny1 EV 2023
- Nowe MINI Countryman
- Citroen C5 X w nowej, limitowanej edycji
- Nowy Opel Corsa wjeżdża do Polski
- Alfa Romeo 33 Stradale
- Fiat prezentuje model 600e
- Toyota Prius – nowa hybryda plug-in
- Nowe BMW serii 5 Limuzyna
- Citroen zaprezentował model C4 X
- Lancia Pu+Ra HPE
- Nowy Wrangler 2024