Citroen ë-c4 – na krótkie i dalsze trasy
Dodano: 08 maja 2022
Citroen ë-C4 to doskonały kompromis technologiczny, dzięki któremu powstał przystępny cenowo i dostosowany do potrzeb klientów samochód elektryczny. Zastosowanie w nim tańszego i lżejszego akumulatora trakcyjnego o pojemności 50 kWh, przystosowanego do ładowania prądem stałym z terminali o mocy do 100 kW, przełożyło się na krótsze czasy „tankowania” niż w przypadku większości modeli konkurencji. ë-C4 posiada zasięg aż 357 km (w cyklu WLTP) i może być użytkowany przez cały rok zarówno do codziennych przejazdów jak i do wyjazdów w dalekie trasy.
ë-C4 prezentuje racjonalną wizję przechodzenia na napęd elektryczny. Zamiast stale wozić ciężki i drogi akumulator, lepiej jest mieć zoptymalizowany akumulator dający się szybko ładować. To wymaga całkowitej zmiany podejścia do podróżowania. Choć może się to wydawać zaskakujące, regularne zatrzymywanie się w trasie na krótkie postoje jest korzystniejsze od pokonywania długich dystansów, przerywanych znacznie dłuższymi postojami. Ma to swoje wyjaśnienie w krzywej ładowania, która w samochodzie elektrycznym maleje wraz ze wzrostem poziomu naładowania akumulatora. Aby zoptymalizować czas ładowania podczas podróży i wykorzystać maksymalną moc ładowania, zaleca się rozpocząć doładowywanie akumulatora trakcyjnego w momencie, gdy jego poziom naładowania jest niski i osiągnął optymalną temperaturę pracy (np. po jeździe na autostradzie). Można to porównać z napełnianiem szklanki wody – prędkość napełniania jest większa na początku, gdy szklanka jest pusta. Inaczej mówiąc, potrzeba więcej czasu, aby naładować akumulator od 80 do 100%, niż od 0 do 80%.
W przypadku długich tras korzystniejsze są zatem krótsze i częstsze postoje na doładowanie akumulatora, aby wykorzystać większą moc ładowania i zaoszczędzić na jego kosztach. Ta zmiana w sposobie podejścia do podróży nie stanowi problemu ze względu na dostępne obecnie usługi ułatwiające podróżowanie. Aby móc w pełni wykorzystać zalety jazdy samochodem elektrycznym na długich trasach, kierowca musi inaczej zaplanować podróż i wyznaczyć trasę tak, aby zoptymalizować czasy postojów i ładowania.
ë-C4 umożliwia bezstresowe podróżowanie z wykorzystaniem zalet i wygody napędu elektrycznego, zarówno na stukilometrowe weekendowe wycieczki, jak i wakacyjne wyjazdy na drugi koniec kraju. Dodatkowy czas podróży związany z doładowywaniem akumulatora trakcyjnego nie jest zbyt długi w porównaniu z przerwami, które użytkownicy w naturalny sposób robią sobie na długich trasach, aby rozprostować nogi, zjeść obiad lub po prostu przestrzegać przerw podyktowanych względami bezpieczeństwa drogowego (15-20 minut co dwie godziny).
Komfort użytkowania ë-C4 jest przekonujący dla wielu klientów mających do pokonania krótkie dystanse do pracy, szkoły czy też w celach rekreacyjnych: bezgłośna, płynna, pozbawiona szarpnięć i drgań dynamiczna jazda bez emisji CO2. W przypadku codziennych przejazdów ładowanie akumulatora ze standardowego gniazdka lub terminala typu Wall Box po przyjeździe rano do biura lub po powrocie wieczorem do domu jest dostatecznie długie, aby odzyskać zasięg zapewniający użytkownikowi całkowity spokój ducha. Co więcej, przy wynoszącym 357 km homologowanym zasięgu w cyklu WLTP, nie ma potrzeby codziennego doładowywania akumulatora.
Czytaj również
- Nowe BMW X5 i X6
- Audi activesphere concept
- Opel prezentuje nową Astrę GSe
- Giulia i Stelvio: „ponadczasowy design”
- Elektryczny Mercedes EQS SUV
- Nowe, w pełni elektryczne Volvo EX90
- Toyota Corolla Cross
- Hyundai prezentuje RN22e
- Nowe BMW M2
- Audi wkracza do Formuły 1
- Nissan prezentuje nowego X-Traila
- Elektryczny MINI Concept Aceman
- Toyota prezentuje model bZ4X
- Mercedes-AMG Final Edition
- BMW M ma 50 lat!