Dzisiaj jest 29 Listopada 2022, Wtorek, imieniny obchodzą:

Hyundai prezentuje RN22e

Dodano: 17 października 2022

RN22e jest częścią nowej generacji jedzących prototypów „RN” firmy Hyundai. To następstwo projektu „RM”, który rozpoczął się w 2012 roku. To właśnie w „laboratoriach na kołach” (ang. rolling lab) testowane są i weryfikowane wysokowydajne rozwiązania techniczne zaczerpnięte ze sportów samochodowych, takich jak WRC, WTCR i ETCR – zanim zostaną one wykorzystane w masowo produkowanych modelach N.

 

Stanowią one dla Hyundaia krok milowy w wykorzystaniu zaawansowanych technologii o wysokiej wydajności w masowej produkcji. Przykłady innowacyjnych funkcji udoskonalonych w ramach projektu RM i znajdujących się teraz w modelach N, takich jak i30 N i Kona N, obejmują E-LSD (elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) oraz 8-biegową przekładnię N DCT.

Projekt RM firmy Hyundai po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę w 2014 roku za sprawą pierwszego prototypu – RM14. RM oznacza nietypowy układ, składający się z napędu na tylne koła oraz silnika montowanego w centralnym miejscu samochodu, co jest fundamentalnym wyróżnikiem konstrukcji, zapewniającym osiągnięcie idealnego balansu prowadzenia i zwinność. Od momentu rozpoczęcia projektu RM nastąpiła progresywna ewolucja serii RM, w tym: RM14, RM15, RM16 i RM19. Pierwszy zelektryfikowany prototyp, RM20e, został zaprezentowany w 2020 roku i nadal używał oryginalnej nazwy RM.

Na początku tego roku, Hyundai N zaprezentował swoją zelektryfikowaną wizją oraz odnowił serię „laboratoriów na kołach” – pokazując model RN22e. Nazwa „RM” została zmieniona na „RN”, ponieważ łączy ona w sobie „R” z nazwy „rolling labs” i „N” marki N. Liczba wskazuje rok produkcji, a „e” oznacza oczywiście zelektryfikowaną technologię.

Poza stylem nazewnictwa, RN22e różni się od poprzednich projektów RM też pod innymi względami. W przeciwieństwie do RM20e, w którym po raz pierwszy zastosowano centralnie montowany elektryczny układ napędowy, nowy model RN22e opiera się na konstrukcji E-GMP (Electric-Global Modular Platform) firmy Hyundai Motor Group. E-GMP to zaawansowana platforma, która zapewni m.in. ultraszybkie ładowanie, dzięki instalacji 800 V i technologię odłączania napędu przedniej osi. RN22e jest również wyposażony w wiele wysokowydajnych rozwiązań z poprzednich projektów RM. Te czynniki sprawiły, że RN22e stało się pierwszym „laboratorium” marki wyposażonym w napęd na wszystkie koła, wykorzystujący silnik elektryczny z przodu i z tyłu, co zapewnia potężne osiągi.

RN22e jest wyposażony w pierwszy system napędu na cztery koła marki N, który zapewnia zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego w zależności od trybów jazdy, co pozwala kierowcy wybrać wartość siły napędowej przesyłanej na przednie i tylne koła. Maksymalna moc przedniego silnika elektrycznego to 218 KM, a tylnego – 367 KM, co daje łącznie 585 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy wynosi 740 Nm. W rezultacie pojazd zapewnia ekscytujące wrażenia na krętej drodze. RN22e jest również wyposażony w funkcję rozłączania napędu przedniej osi, to rozwiązanie typowe dla E-GMP, które umożliwia dystrybucję siły napędowej między osiami. Zostało to rozwinięte w oparciu o know-how działu Hyundai Motorsport zdobyte na złożonych trasach rajdów WRC. W rezultacie technologia ta pozwala na szybkie przełączenie między napędem na cztery lub na tylne koła, odłączając napęd przedniej osi w zależności od sytuacji na drodze, aby zapewnić jeszcze więcej emocji za kierownicą.

Inne przykłady zaawansowanych technologii zastosowanych w RN22e to wektorowanie momentu obrotowego (e-TVTC), a więc funkcja rozdzielająca siłę napędową między tylnymi kołami, dzięki dołączaniu i odłączaniu podwójnego sprzęgła przy tylnym silniku elektrycznym. e-TVTC może nawet przesyłać całą siłę napędową na prawe lub lewe koło podczas pokonywania zakrętów, zapewniając podobny efekt jak mechanizm różnicowy e-LSD w modelach Hyundai N z silnikiem spalinowym. Dzięki technologii wektorowania momentu obrotowego RN22e pokonuje fizyczne ograniczenia pojazdów elektrycznych, które ze względu na swoją masę mają tendencję do podsterowności w zakrętach, tym samym zapewnia bardziej dynamiczną jazdę. Ponadto, gdy podwójne sprzęgło przy tylnej osi zostaje odłączone, możliwa jest jazda w trybie tzw. żeglowania, co zmniejsza zapotrzebowanie auta na energię. Oprogramowanie funkcji e-TVTC z modelu RN22e będzie w przyszłości nadal rozwijane na różnego rodzaju drogach. 

Czytaj również