Dzisiaj jest 27 Października 2021, Środa, imieniny obchodzą:

Polska premiera Toyoty Yaris Cross

Dodano: 03 sierpnia 2021

Yaris Cross, nowy model, który poszerzy gamę hybryd Toyoty o miejskiego SUV-a segmentu B, zadebiutował w Polsce i rozpoczyna tournée po całym kraju. Do końca września samochód zostanie zaprezentowany w około 50 salonach Toyoty. Auto jest od 1 czerwca oferowane w przedsprzedaży, a pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone do nowych właścicieli w październiku.

 

Wraz z Yarisem Cross Toyota debiutuje w segmencie B-SUV. Auto jest dostępne z układem hybrydowym czwartej generacji i inteligentnym elektrycznym napędem na cztery koła AWD-i. Kompaktowe rozmiary i oszczędny napęd hybrydowy połączone z przestronnym wnętrzem i bagażnikiem o pojemności sięgającej nawet 397 l sprawiają, że jest to prawdziwie uniwersalny samochód zarówno do miasta, jak i na wakacyjne wyjazdy. Nowy model wyróżniają nowoczesne technologie multimediów, łączności, bezpieczeństwa i komfortu.

Yaris Cross to na wskroś europejski pojazd, który jednocześnie kontynuuje tradycję Yarisa oraz historię SUV-ów z samonośnym nadwoziem, zapoczątkowaną w 1994 roku przez Toyotę RAV4. Każda z generacji Yarisa wniosła na europejski rynek rewolucyjne zmiany – pierwsza otrzymała tytuł Samochodu Roku 2000, druga była pierwszym miejskim pojazdem, który zdobył 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Trzecia generacja wprowadziła do segmentu B napęd hybrydowy, zaś Yaris czwartej generacji zaprojektowany w architekturze TNGA to kolejny europejski Samochód Roku w dorobku Toyoty.

Nowy Yaris Cross spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem na polskim rynku, a klienci są skłonni w pełni wykorzystać jego atuty – technologię hybrydową, elektryczny napęd na cztery koła AWD-i, świetne właściwości jezdne, bogate wyposażenie i nowoczesne technologie. Od początku przedsprzedaży Toyota otrzymała 450 zamówień na nowy model, z których 75 procent dotyczy odmiany hybrydowej. Co drugi hybrydowy Yaris Cross zarezerwowany do tej pory ma napęd AWD-i. Najpopularniejszym wariantem wyposażenia jest limitowana wersja Premiere Edition, zaś aż 71 procent zamówionych aut jest skonfigurowanych w najwyższych wersjach.

Pięć wersji wyposażenia

Nowy Yaris Cross jest dostępny w wersjach Active, Comfort, Executive, uterenowionej Adventure i limitowanej Premiere Edition. Dla każdej wersji można wybierać spośród bogatej gamy opcji kolorystycznych nadwozia. Paleta ta obejmuje 8 lakierów oraz 12 dwukolorowych kombinacji z czarnym, złotym lub białym dachem.

Już w podstawowej wersji Active samochód dysponuje systemem multimedialnym Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 7 cali, USB, Apple CarPlay™ i Android Auto™ oraz usługami łączności Toyota Connected Car. Wersja ta obejmuje także pełny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense najnowszej generacji, zawierający m.in. układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny oraz system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall. Poziom bezpieczeństwa podnosi także siedem poduszek powietrznych w standardzie, w tym poduszka centralna między przednimi fotelami, która pojawiła się po raz pierwszy w Yarisie czwartej generacji jesienią ubiegłego roku.

Ponadto kierowca ma do dyspozycji kolorowy 4,2-calowy ekran na tablicy wskaźników, elektryczne, podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną lub automatyczną dla wersji hybrydowej, podłokietnik, a także światła LED do jazdy dziennej. Do opcjonalnego wyposażenia należy m.in. nowy zaawansowany asystent parkowania Toyota Teammate oraz 7-calowy kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników.

Wersje Adventure i Premiere Edition

Odmiana Adventure to jedna z trzech najwyższych wersji wyposażenia. Podkreśla ona charakter Yarisa Cross jako prawdziwego SUV-a, który powstał z myślą zarówno o jeździe po mieście, jak i z dala od asfaltu. Yaris Cross Adventure jest dostępny wyłącznie z układem hybrydowym – napędzającym przednią oś lub z napędem na cztery koła AWD-i. Wyróżnia go dwukolorowe nadwozie, osłona przedniego i tylnego zderzaka, relingi dachowe, ciemnoszare, 18-calowe felgi aluminiowe, czarna podsufitka oraz dedykowana tapicerka z elementami skóry i złotymi przeszyciami. Auto otrzymało nowy system multimedialny Toyota Smart Connect z 9-calowym kolorowym ekranem dotykowym Full HD, który można wzbogacić o nagłośnienie Premium Audio JBL z 8 głośnikami.

Premiere Edition to najwyższa wersja Yarisa Cross, którą wyróżniają elektrycznie unoszone i otwierane bezdotykowo drzwi bagażnika, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz skórzana tapicerka z perforacją. Auto w tej wersji ma wszystkie udogodnienia odmiany Adventure, dwukolorowe nadwozie i możliwość rozbudowania systemu multimedialnego o nagłośnienie klasy premium marki JBL.

Nowy hybrydowy SUV z napędem AWD-i

Yaris Cross został zaprojektowany na tej samej co Yaris hatchback modułowej platformie GA-B z serii TNGA. Architektura TNGA zapewnia wysoki poziom sztywności nadwozia i dobrze wyważoną konstrukcję, co przekłada się na bardzo dobre właściwości jezdne.

Nowy SUV jest o 24 cm dłuższy od Yarisa, o 6 cm wyższy i ma większy prześwit. Ze względu na to, że Yaris Cross jest bardziej masywny, otrzymał nowe, wzmocnione zawieszenie z przednimi kolumnami MacPhersona nowej generacji. W aucie o długości 4 180 mm wygospodarowano przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności do 397 l, który może otrzymać podwójną, dzieloną podłogę oraz zaczepy na pasy mocujące. W wyższych wersjach wyposażenia oparcia tylnych siedzeń składają się w proporcji 40:20:40. Dzięki temu dłuższe przedmioty można przewozić w tunelu środkowym.

Gama napędów obejmuje benzynowy silnik Dynamic Force 1.5 o mocy 125 KM, dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, oraz układ Hybrid Dynamic Force oparty na silniku 1.5 o łącznej mocy 116 KM. Napędy do Yarisa Cross, podobnie jak do Yarisa hatchbacka produkowane są w Polsce.

Yarisa Cross wyróżnia na tle segmentu inteligentny elektryczny napęd na cztery koła AWD-i. W tym rozwiązaniu układ hybrydowy jest wspierany przez silnik elektryczny napędzający tylne koła. Rozwiązanie to zapewnia bardzo dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni i ułatwia poruszanie się po nierównych drogach. Wersja AWD-i otrzymuje zawieszenie wielowahaczowe z tyłu oraz systemy wspierające jazdę poza asfaltem – selektor trybów jazdy w terenie, Trail Mode oraz system wspomagający zjazd ze wzniesienia.

Konstrukcja oraz stylistyka nowego Yarisa Cross powstały w Europie z myślą o rynkach Starego Kontynentu. Auto spełnia oczekiwania europejskich kierowców zainteresowanych coraz popularniejszym segmentem B-SUV. Będzie produkowane w fabryce Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), razem z nową generacją Yarisa. Toyota planuje produkcję Yarisa Cross na poziomie ponad 150 000 egzemplarzy rocznie.

Czytaj również