Dzisiaj jest 26 Kwietnia 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Alfa Romeo Giulia GTA

Dodano: 10 kwietnia 2020

Marka Alfa Romeo elektryzuje swoich fanów i wszystkich kierowców samochodem, który symbolizuje całkowity powrót do korzeni i stanowi hołd dla jednego z najbardziej charakterystycznych samochodów Alfy Romeo: Giulii GTA. Nowa Giulia GTA jest pod względem technicznym i koncepcyjnym zainspirowana Giulią GTA z 1965 roku: „Gran Turismo Alleggerita” zaprojektowaną przez Autodeltę w oparciu o Giulię Sprint GT, która odnosiła sportowe sukcesy na całym świecie.

 

Skrót o legendarnym klimacie: GTA

Skrót GTA oznacza „Gran Turismo Alleggerita” i powstał w 1965 roku wraz z Giulią Sprint GTA, specjalną wersją pochodzącą od wersji Sprint GT, zaprojektowaną jako samochód sportowy i zaprezentowaną podczas targów motoryzacyjnych w Amsterdamie.  Nadwozie Giulii Sprint GT zostało zastąpione identycznym aluminiowym nadwoziem, o łącznej masie 745 kg, w porównaniu do 950 kg wersji cywilnej. Druga modyfikacja dotyczyła silnika z dwoma wałkami o pojemności 1570 cm3, który w wersji cywilnej, z podwójnym zapłonem, osiągał imponującą moc 115 KM. Technicy z Autodelty, oficjalny zespół wyścigowy Alfy Romeo, wybrali go jako wzorcowy silnik w kategorii „Turismo” i pracowali nad nim aż do osiągnięcia maksymalnej mocy 170 KM. Sukces w zawodach był natychmiastowy: zwycięstwa w trzech kolejnych „Challenge Europeo Marche”, dziesiątkach krajowych mistrzostw i setkach pojedynczych wyścigów w każdym zakątku świata. Imponujący był też sposób, w jaki polepszył się wizerunek całej gamy: Giulia Sprint GTA najlepiej odzwierciedlała hasło „Codzienne zwycięstwo samochodem na każdy dzień”. Od tamtego czasu GTA weszła do zbiorowej wyobraźni, jako niekwestionowana sportowa ikona Alfy Romeo, a skrót GTA stał się tak popularny, że publiczność wkrótce zaczęła kojarzyć go ze wszystkimi sportowymi samochodami Alfa Romeo.

Odnowienie legendy dzięki doskonałym rozwiązaniom technicznym

Przy okazji wprowadzenia wyjątkowej Giulii GTA, Alfa Romeo zamierza złamać kilka zasad: nie chce gawędzić o historii, zwłaszcza o historii, którą sama stworzyła i nie chce prezentów na urodziny. Zamiast tego woli podarować prezent wszystkim entuzjastom i fanom Alfa Romeo, prezentując samochód, który dziś stanowi autentyczny powrót do korzeni Alfy Romeo, które głęboko osadzone są w świecie osiągów i wyścigów samochodowych.

Specjalne wyposażenie techniczne i funkcjonalny styl

W przypadku Giulii GTA, inżynierowie Alfy Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy: według tych samych wytycznych pracowano nad Giulią GTA z 1965 roku. Aktywna aerodynamika została specjalnie zaprojektowana w celu zwiększenia siły docisku. Rozwiązania te zawierają wiedzę techniczną, która pochodzi bezpośrednio z Formuły 1, dzięki ścisłej współpracy z Sauber Engineering i zastosowaniu Sauber Aerokit.

Tę samą funkcję pełnią spoilery progowe, specjalny spojler tylny i aerodynamiczny wysuwany spoiler przedni (aerosplitter). Nowy jest także centralny układ wydechowy Akrapovič wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego oraz 20” felgi aluminiowe ze śrubą centralną, po raz pierwszy oferowane w limuzynie. Właściwości jezdne podczas jazdy z dużą prędkością zostały poprawione, zwiększając o 50 mm rozstaw kół przednich i tylnych oraz opracowując nowy zestaw sprężyn, amortyzatorów i tulei do układu zawieszenia. W GTAm, aerodynamiczny przód został dodatkowo podkreślony, dzięki zastosowaniu powiększonego aerodynamicznego spoilera przedniego i tylnego skrzydła wykonanego z włókna węglowego, zapewniających idealne zrównoważenie obciążenia przy dużych prędkościach.

Jeśli chodzi o osiągi, potężny silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium jest w stanie uwolnić, w standardowej konfiguracji,  moc 510 KM, a w Giulii GTA 540 KM, dzięki skrupulatnej kalibracji wykonanej przez inżynierów Alfa Romeo, którym udało się również zoptymalizować zastosowanie nowego centralnego układu wydechowego Akrapovič, wykonanego z tytanu i dostarczającego unikalny dźwięk silnika. Wnętrze samochodu zachwyca nowymi detalami, jak wykończenia z Alcantary® deski rozdzielczej, paneli drzwi, schowka, słupków bocznych i pasa środkowego foteli.  Alcantarę® jeszcze szerzej wykorzystano w wersji GTAm, w której dzięki usunięciu  tylnego siedzenia, powstała specjalna „wnęka” cała pokryta Alcantarą®, w której znajdują się specjalne uchwyty do przewożenia kasków i gaśnicy. Nowe matowe akcenty z włókna węglowego nadają wnętrzu wyjątkowej elegancji i podkreślają jego doskonałość techniczną. W nowej GTAm kabina różni się nieznacznie, ma bowiem pałąk, nie ma paneli drzwi i foteli tylnych, a zamiast tradycyjnego uchwytu do otwierania drzwi, zamontowano paski, co jest kolejnym nawiązaniem do świata wyścigów.

Doskonały stosunek masy do mocy

Jednakże sama moc nie wystarczy dla zapewnienia niezwykłych osiągów. Prace nad zmniejszeniem masy pojazdu były niezwykle skrupulatne i dały imponujące wyniki w GTA. Tutaj masę udało się zmniejszyć o 100 kg, dzięki zastosowaniu ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, maskę silnika i dach, zderzak przedni, nadkola przednie i elementy nadkoli tylnych oraz konstrukcję sportowych foteli z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa Sabelt.
Ponadto, kolejnym lekkim materiałem jest aluminium, z którego zbudowany został silnik, zawieszenie, drzwi oraz inne materiały kompozytowe stosowane dla pozostałych komponentów. I tak na przykład, w oknach bocznych i tylnych w celu dodatkowego zmniejszenia masy zastosowano Lexan – wyjątkową żywicę poliwęglanową szeroko stosowaną w świecie sportów motorowych. W wyniku tych działań uzyskano masę własną równą 1520 kg, co w połączeniu z mocą zwiększoną do 540 KM, zapewnia doskonały stosunek masy do mocy, wynoszący 2,82 kg/KM, który sprawia, że Giulia GTA bezdyskusyjnie jest best in class i oferuje niezwykłe osiągi. Błyskawicznie przyspiesza od 0 do 100 km/h, dzięki systemowi Launch Control, chronometr zatrzymuje się w zaledwie 3,6 sekundy. Giulia GTAm oferuje konfigurację dwumiejscową, z homologacją dopuszczającą do ruchu, z powiększonym wysuwanym aerosplitterem przednim i skrzydłem tylnym z włókna węglowego, stanowiącymi najwyższy wyraz sportowego charakteru modelu.
Wersja GTA, przy tej samej mocy, oferuje cztery miejsca, bez pałąka z tyłu; spoiler tylny i przedni aerodynamiczny do użytku codziennego oraz takie same panele drzwi, fotele i okna jak Giulia Quadrifoglio. W rezultacie powstał prawdziwy supersamochód do codziennego użytku.

Czytaj również