Dzisiaj jest 26 Kwietnia 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Ogrzewanie postojowe

Dodano: 29 grudnia 2017

Samochód nie musi być fabrycznie wyposażony w ogrzewanie postojowe. System ten można zamontować praktycznie na każdym etapie użytkowania danego pojazdu. Lista zalet tych systemów jest długa, a korzystanie z uprzednio ogrzanego pojazdu zapewnia większy komfort. Oto 5 rzeczy, których mogłeś nie wiedzieć o ogrzewaniu postojowym.

 

Źródło: www.newseria.pl

Zasada działania jest niezwykle prosta

Systemy ogrzewania postojowego działają - w przeciwieństwie do klasycznego ogrzewania samochodowego - niezależnie od pracy silnika. Całość zasilana jest paliwem pochodzącym ze zbiornika auta, a sercem układu jest nieduży i wydajny agregat. Schemat działania urządzeń jest bardzo prosty - agregat podgrzewa i uruchamia obieg płynu chłodniczego silnika samochodu, który przez układ wentylacji pojazdu nagrzewa wnętrze kabiny.

Czy trzeba „ręcznie” uruchamiać ogrzewanie postojowe?

W żadnym wypadku! Sterowanie ogrzewaniem postojowym może odbywać się poprzez pilota o zasięgu około 1000 metrów! Urządzenie pozwala nie tylko uruchomić system, ale również go zaprogramować. Co więcej, telefon również może stać się centrum zarządzania. Aplikacja pozwala praktycznie z każdego miejsca włączyć i wyłączyć cały system oraz wybrać pomiędzy wszystkimi trybami pracy. Dodatkowo za pomocą smartfona można ustawić powiadomienia przypominające o uruchomieniu ogrzewania postojowego, a także spersonalizować harmonogram działania ogrzewania postojowego.

Jak długo trwa nagrzanie samochodu?

Nawet przy niskich temperaturach nagrzanie wnętrza samochodu trwa około 20 minut. Dzięki temu już podczas uruchomiania silnika szyby są już odmrożone, a motor ogrzany do temperatury roboczej. Dzięki temu podróż rozpoczyna się znacznie bezpieczniej, niż najczęściej ma to miejsce przy niskich temperaturach. A co najważniejsze bez niepotrzebnego zanieczyszczania środowiska! Co więcej, funkcja ogrzewania postojowego skraca czas grzania o nawet 50 proc. poprzez przekazywanie całego ciepła do wnętrza pojazdu oszczędzając akumulator i paliwo - nawet gdy temperatura na zewnątrz sięga minus 10 stopni Celsjusza w ciągu 15 minut przednia szyba zostanie prawie całkowicie rozmrożona, a wnętrze będzie nagrzane.

Praktyczna ochrona środowiska

Ogrzewanie postojowe to nie tylko wygoda. W czasach walki o lepszą jakość powietrza systemy te mogą - szczególnie w okresie zimowym - stać się cichym sprzymierzeńcem. Dane pokazują, że ogrzewanie postojowe chroni nie tylko silnik samochodu. Dzięki wstępnemu ogrzaniu jednostki napędowej emisja szkodliwych spalin przez silnik pojazdu zostaje zmniejszona o nawet 50 proc.! Dla silników benzynowych korzyści płynące z „ciepłego startu” to: emisja węglowodorów i tlenków azotu zmniejszona o ok. 21 proc., a emisja tlenków węgla zmniejszona o ok. 44 proc. W przypadku samochodu z silnikiem Diesla emisja węglowodorów i tlenków azotu zmniejszona jest o ok. 5 proc., a emisja tlenków węgla zmniejszona o ok. 30 proc.

Niemal zerowe zużycie paliwa

Układ ogrzewania postojowego zasilany jest dzięki paliwu zgromadzonemu w zbiorniku danego pojazdu. Nie oznacza to, że zużycie paliwa samochodu dramatycznie wzrośnie, ponieważ paliwo zaoszczędzone na skutek uruchamiania wstępnie rozgrzanego silnika kompensuje prawie całkowicie większe zużycie w fazie ogrzewania. Ogrzewanie postojowe przy silniku benzynowym i 20 minutowym okresie ogrzewania to koszt na poziomie około 80 - 90 groszy, a w przypadku silnika Diesla koszt ten oszacowany jest na około 50 - 60 groszy.

Czytaj również